Už od 12 let mu učaroval svět graffiti. „Byl jsem klasický sprejer, který maloval pořád a všude. Měl jsem kvůli tomu i pár problémů, ale hlavně jsem měl ambice dělat větší a náročnější věci,“ popisuje své začátky Nikola Vavrous.

Začal tedy vyjednávat s úřady v Havířově, odkud pochází, pak i v dalších a dalších okolních městech.

„Obcházel jsem radnice kvůli získání ploch pro tvorbu, dokud se ledy neprolomily. Začali jsme s kamarády tvořit, získávali další plochy, založili jsme streetartovou skupinu Sprayart 34,“ líčí Nikola.

První zakázky přišly záhy. „Úřady si všimly toho, co a jak děláme. Za získané peníze jsme začali pořádat streetartové festivaly,“ líčí Nikola. Postupně to ale nebylo jen o vylepšování veřejného prostoru. Nikola své portfolio značně rozšířil a zrodila se značka Khoma.

Úkol zkrášlit válce

Zakázek bylo čím dál víc, šel jsem na volnou nohu a dělám to naplno. Maluju štětci, spreji, do bytů do firem a jak nabírám zkušenosti, dostávám větší projekty a řeším s firmami vizuály. Například takové, jako je ten pro OZO,“ říká Khoma.

Městská organizace OZO, která se v Ostravě stará o odpady, koupila tři zbrusu nové rotopressy, popelářská auta, které v otáčejícím se válci úsporně stlačují sbíraný odpad. „Bylo nám líto, nechat válec jen jako bílou plochu, tak jsme se rozhodli oslovit Nikolu,“ sdělila Vladimíra Karasová z OZO.

Nejen malování

Khoma si přizval i dva kamarády. „Zvu i další umělce do svých projektů. Něco dělám sám, pro OZO jsem si pozval lidi z branže, o kterých vím, že tohle umí pojmout,“ vysvětlil. „Každé auto díky tomu získalo rozdílný rukopis,“ doplnila Vladimíra Karasová.

Namalovat auta trvalo čtyři dny, celá příprava, včetně nákresů a shánění barev, zabrala měsíc.

„Není to jen o malování, je to o domluvách, návrzích, nápadech, nabídkách…spousta kreativní práce,“ usmívá se výtvarník.

Prozrazuje další ambice. „Láká mě i zahraničí a doufám, že je to jen otázka času, kdy budu svou tvorbu moci prezentovat i za hranicemi,“ uzavřel.