Dopravní podnik předpokládá, že po zvýšení počtu asistentů budou jezdit na vybraných linkách po třech a za doprovodu městské policie. Zatím byli zkušebně nasazeni na autobusových linkách číslo 33 a 48. „Pilotní projekt se osvědčil,“ řekl ředitel dopravního podniku Daniel Morys.
Rozdíl mezi asistenty přepravy a revizory je v tom, že asistenti nemohou udělovat pokuty. Mají ale právo žádat, aby cestující předložil platnou jízdenku, a případně ho vykázat z vozu, pokud ji nemá.
Dopravní podnik by chtěl během léta přijmout dalších asi 30 asistentů přepravy, kteří by doplnili šest současných. Hlásit se mohou zájemci od 18 let, kteří mají středoškolské vzdělání s maturitou. Podle Moryse dopravní podnik bude posuzovat fyzické i psychické předpoklady uchazečů. Zájemci o práci by měli být především komunikativní.
Po zavedení nového opatření muselo vedení města čelit kritice představitelů některých organizací, kteří v zavedení institutu asistentů spatřují rasismus a diskriminaci namířené vůči Romům.
Radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) jakákoliv taková nařčení odmítl. Podle něj je opatření jen reakcí na stav, kdy část cestujících dlouhodobě odmítala respektovat pravidla přepravy, nebojí se revizorů a neplatí za jízdenky.
Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává asi 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří se zhruba 1,5 miliardy korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.