Cestující v obou vlacích vůbec netušili, jak blízko byli k drtivému nárazu. Naštěstí se vlak podařilo na poslední chvíli zastavit. Jak, to drážní inspekce neuvedla. Projetí vlaků přes návěstidlo vysvětlují inspektoři lidským selháním.

Alarmující situace

Jenže přesně těm má ale systém ETCS zabránit. Je tak otázkou, zda nešlo i o závažné pochybení bezpečnostního systému. Trať Česká Třebová – Břeclav, na níž Letovice leží, totiž od letošního 15. ledna jsou v systému výhradního provozu se zabezpečovačem ETCS.

„Je to alarmující situace, kterou musíme pečlivě vyšetřit, aby se nic podobného neopakovalo,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

V roce 2024 tragédie u Pardubic jasně ukázala, jak důležitý je správný chod zabezpečovacích technologií. Tehdy systém ETCS nebyl ještě zapojen, od té doby byl zprovozněn na 622 kilometrech tratí. Do roku 2030 má být ETCS ještě na dalších čtyřech tisících kilometrech tratí. Podle ministerstva dopravy si to vyžádá náklady 32 miliard korun.

VIDEO: Železniční nehoda v Pardubicích (5. 6. 2024.)

Video
Video se připravuje ...

Železniční nehoda v Pardubicích 5. 6. 2024 HZS PAK

Fotogalerie
11 fotografií