„Materiály ohledně úprav cen jízdného bude příští týden projedávat zastupitelstvo,“ řekla mluvčí krajského úřadu Alena Knotková. Ve hře je zdražení o 15 až 20 procent, podle druhu jízdenek. Nejvíce si přitom připlatí lidé, kteří používají k cestám po kraji jednorázové jízdenky.

„Když zohledníme inflaci, růst cen energií a pohonných hmot, není udržitelné jezdit za současné ceny,“ uvedl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).

Kraj podle něj stál před rozhodnutím, zda zdražit jízdenky nebo omezit spoje. Rozhodl se pro první variantu. „Jednopásmová jízdenka bude stále levnější než je jednopásmový lístek v Brně,“ poznamenal hejtman.

Kraj může zdražit jízdné i bez Brna, složitý systém financování regionální dopravy to umožňuje. Nejlevnější lístek pro jednu zónu v Brně je nyní 20 Kč, pro jednu zónu mimo metropoli stojí 10 Kč.

Brno dorovná ztrátu

Brno jde opačnou cestou. Vedení magistrátu totiž lidem garantuje, že po dobu trvání energetické krize nebudou muset cestující sáhnout do peněženek hloubějí než dnes. Roční karta na MHD v Brně vyjde dospělého na 4 750 korun. Magistrát slíbil, že cenu jízdného během energetické krize nezvýší.

„Jízdné v městské hromadné dopravě nezdražíme,“ sdělila primátorak Markéta Vaňková (ODS). Vyšší energetické náklady hodlá magistrát dopravnímu podniku dorovnat z obecního rozpočtu. „Chceme trvale dostat lidi z aut do MHD,“ vysvětlil radní Petr Kratochvíl (ODS).

Ztráty v důsledku zvýšení cen energií a nižšího zisku z jízdného pro tento rok vyčíslil dopravní podnik města Brna na více než 400 milionů korun. Magistrát proto už během roku zvolil místo zvýšení jízdného snížení dopravního výkonu o 4 %. Omezení spojů se týká hlavně prodloužení intervalů mezi spoji mimo špičky a o víkendech.

Brno má více peněz

Ekonomická síla metropole je mnohem vyšší než kraje. Brno se zhruba 380 000 obyvateli letos hospodaří s rozpočtem mírně převyšujícím 19 miliard korun. Jihomoravský kraj s 1 188 000 obyvateli (včetně Brňanů) má nyní roční rozpočet s příjmy 8,4 a výdaji 14,2 miliard korun.

Samotné Brno je rozděleno do dvou zón, 100 (vnitřní) a 101 (vnější). Jezdí v nich 12 tramvajových, 13 trolejbusových a 42 autobusových linek. V Jihomoravském kraji existuje 161 zón, na kterých operuje 322 linek integrovaného dopravního systému.

Krajský (ne)systém dopravy

Do Integrovaného dopravního systému (IDS JMK) jsou zahrnuty vlaky, regionální autobusy a MHD v Adamově, Brně (tramvaje, trolejbusy, autobusy), Břeclavi, Blansku, Hodoníně, Vyškově, Kyjově a Znojmě. Jízdné IDS JMK ovšem neplatí ve většině mezinárodních vlaků a expresních rychlících.

VIDEO: Brno se po 90 letech chtělo rozloužits papírovými tramvajenkami, plán zatím ještě odložilo.

Video
Video se připravuje ...

Brno se po 90 letech loučí s papírovými tramvajenkami DP Brno

Fotogalerie
7 fotografií