„Přístav u zámku nabízí stání pro 35 lodí, plovoucí molo se zábranami pro funkci ochranného přístavu za povodní nebo servisní centrum pro lodě,“ přiblížil starosta Veselí Petr Kolář (TOP 09).

Po roce a půl stavebních prací, které spolkly 70 milionů korun, nyní může ve veřejném přístavu zakotvit trojnásobek lodí. K dispozici mají ekologické odčerpávání odpadních vod a poprvé na Baťově kanále i tankování pohonných hmot.

Populární Baťák přiláká ročně asi 90 000 návštěvníků, kteří se plaví na 3 500 lodích. V následujících letech čekají prvořadou turistickou atrakci Slovácka investice za 1,6 miliardy korun. „Pojmout by měl přes 210 000 turistů ročně,“ plánuje ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Před 20 lety, kdy se s plavbami začínalo, křižovalo přitom Baťák ročně jen pár desítek lodí s tisícovkou vesměs místních nadšenců.

Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století kvůli dopravě lignitu ze slováckých dolů do Baťových závodů ve Zlíně. Lodě táhli proti proudu koně.

Baťák se prodlouží z 58 na 80 km

Baťův kanál vede částečně korytem Moravy a od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru. V budoucnu je v plánu trasu prodloužit do Kroměříže na jedné straně a na druhé do Hodonína, čímž by délka kanálu dosáhla zhruba 80 kilometrů.

Obří přístav vznikne v Napajedlech

Do roku 2026 stát nasype desítky milionů do prodloužení Baťáku, nových přístavů a přístavišť a nového plavebního okruhu, který propojí Veselí nad Moravou a Vnorovy. Příští rok zahájí Povodí Moravy výstavbu přístavu v Napajedlích, největšího a nejmodernějšího na celém kanále. Za 115 milionů vznikne na tamním Pahrbku 77 lodních kotvišť.

Fotogalerie
11 fotografií