„Až do 14. prosince je zcela přerušena vlaková doprava mezi Židenicemi a hlavním nádražím,“ oznámil Jiří Horský, šéf společnosti Kordis, která koordinuje dopravu na jihu Moravy.
Výluka klíčového úseku železnice v Brně nepostihla jen místní, ale i desítky tisíc cestujících, kteří jezdí do práce od Blanska a Veselí nad Moravou. Ti musejí jezdit mezi Starou osadou a centrem Brna tramvajemi.
Sedm tisíc lidí za hodinu
Mezi židenickou zastávkou Kuldova a Novými sady tak pendlují tramvaje v dvou- až tříminutových intervalech, jako pražské metro. Kolem sedmé ráno jezdí dokonce po minutě! Za pouhou hodinu se do tramvají nacpe až 7000 lidí.
Důvodem výluky jsou dokončovací práce na zabezpečovacím zařízení na hlavním nádraží. Brno bude mít od půlky prosince za 1,8 miliardy korun úplně nejmodernější nádraží v Česku.
„Připomíná počítačovou hru. V případě nebezpečí může výpravčí jediným tlačítkem vypnout provoz v celém železničním uzlu,“ nastínil šéf SŽDC Jiří Svoboda.
Hlavním nádražím v Brně bude po otevření projíždět až 620 vlaků denně. Z nich bude 430 osobních a spěšných, doplní je i 190 rychlíků a expresů.
Rychlíky stojí na Dolním nádraží
Během výluky nabylo dočasně na významu Dolní nádraží, kam jsou přesměrovány především dálkové vlaky a kde vzniklo nové ostrovní nástupiště, podchod i čekárna. Dobrou zprávou pro Brno je, že hlavní nádraží se vrátí s příchodem nového jízdního řádu v neděli 15. prosince do plného provozu.
Centrem Brna jen MHD
Pro cesty mezi stanicí Brno-Židenice a centrem města je místo vlaků nutné využít tramvajové linky 2, 3 a P3. S jízdenkami Integrovaného dopravního systému JMK lze používat i autobusy a trolejbusy MHD. Lístky Českých drah v těchto úsecích během výluky platí.