K nejstarším unikátům patřila stoletá motorka JAP, nejstarší automobily brázdily silnice ve 20. letech minulého století. Účast si nenechal ujít ani zakladatel Muzea motorismu ve Znojmě Jan Drozd. Představil dopravní tříkolku z roku 1921 původně vyráběnou firmou Jaroslav Šibrava.

„Jde o jediný zachráněný kus, přesněji jsem získal torzo, se kterým bylo plno práce, aby se dostal do pojízdného stavu,“ pochlubil se Blesku. Tříkolka mohla jet až 40 kilometrů v hodině, šlo o levnou verzi mezi autem a motocyklem.

Jednu z cen odborné komise získal i BMW 315/1 prostějovského majitele Jana Klápy. Elegantní vůz získal od česko-německého sběratele, jenže přišlo nepříjemné překvapení. „Všechno se na něm muselo opravit. Nejvyšší rychlost je 125 kilometrů v hodině, spotřeba jedenáct litrů na sto kilometrů. Jde o šestiválec, celkem se vyrobilo jen 250 kusů,“ prozradil o bavoráku z roku 1934 majitel.

Unikátní replika elektromobilu

Velkou pozornost poutal také Pavel Kantonín z Napajedel, který představil plně funkční repliku elektromobil Dora vyráběný začátkem 20.století v italském Janově. „Podvozek se dělal u Ringhoffera, kola byla loukoťová s ocelí opatřená pogumovanou obručí. Se dvěma elektromotory měl vůz dojezd třicet kilometrů,“ uvedl Kantonín. V začátcích běžel přes elektromobilem praporečník, aby veřejnost „varoval“ před průjezdem vozidla.

Cena? Neprodejné!

Aktuální cena? „Dva tisíce odpracovaných hodin. O ceně v penězích vůbec neuvažuji, jde o srdeční záležitost,“ usmíval se sběratel. Podobně hovořili i další majitelé unikátů, jejichž kousky by se dnes prodávaly v řádu milionů korun.

V záplavě unikátů nechyběl například Saab Sonett z roku 1972, C1 Corvette z roku 1955, Buick z roku 1936, předválečný Rolls Royce či české aerovky.

Letošní sraz byl koncipovaný do prvorepublikové doby vzhledem ke 100. výročí vzniku Československa. V rámci doprovodného programu nechyběl fotokoutek, stylová tančírna či přehlídka dobové módy.

Fotogalerie
29 fotografií