Všechny objekty čeká důkladná kontrola. „Týká se to i jiných správců mostů a lávek v Brně. Chceme, aby komplexní kontrolu provedla jediná organizace, tedy Brněnské komunikace,“ řekl Blesku první náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).

Video
Video se připravuje ...

Lávka v pražské Troji se zřítila do Vltavy. Dva lidé se těžce zranili. Aktu.cz

Lávky a mosty procházejí pravidelnými kontrolami. Podle stavu se řadí do kategorií od jedničky po sedmičku. Kategorie I. znamená výborný stav, »sedmička« havarijní. Do této skupiny patří například Zábrdovický most. Jeho základy vznikly už v roce 1940, zabrat mu dává každodenní dopravní nápor mezi Cejlem a Starou osadou. Jeho opravy za 20 milionů měly přitom začít už v roce 2016. „Jde skutečně o havarijní stav, opravy začnou příští rok,“ sdělil náměstek primátora Brna Richard Mrázek (ANO).

Podle souhrnu, který Blesk.cz získal od Brněnských komunikací, je ve špatném stavu na území Brna například most Bernáčkova přes Svratku, kde se plánuje nová mostní konstrukce, nebo lávka přes ulici Plotní u autobusového nádraží Zvonařka. Ta vezme za své s přestavbou nádraží v příštím roce.

Mosty a lávky v nejhorším stavu

*Zábrodovický most – havarijní stav, příští rok ho čekají opravy

*most Bernáčkova – špatný stav, opravovat se bude konstrukce

*lávka přes ulici Plotní – špatný stav, příští rok bude stržena

V Brně jsou stejné lávky jako zřícená v Praze

Brněnský projektant Jiří Stráský, který se podílel na projektu zřícené lávky v Praze-Troji, je v Brně spoluautorem lávek v Komárově přes řeku Svratku (dokončení 2013) a pěší lávky spojující administrativní centrum Spielberk Office Centre s historickým středem Brna (dokončení 2007).

Jejich stav je hodnocen podle předchozích kontrol jako výborný. Druhá jmenovaná dokonce získala v roce 2008 na konferenci Footbridge v Portu 1. cenu za technické i estetické řešení.

Další dvě lávky stejného typu jako v Praze-Troji se nacházejí v Brně-Komíně a Bystrci. I ty by měly být v dobrém stavu.

„Nechci předčasně hodnotit, nicméně se domnívám, že v případě události v Praze nejde vůbec o osobu  projektanta, ale především způsob údržby a kontrolu,“ řekl Blesku náměstek brněnského primátora Martin Ander (Strana zelených).

Jasno chtějí mít i někteří starostové městských částí. V Brně-jih projektovala společnost architekta Jiřího Stráského lávku přes řeku Svratku. „I když je to novostavba z roku 2013, chceme mít jistotu, že je vše v pořádku a údržbu nikdo nezanedbává,“ řekl starosta Brna-jihu Daniel Kypr (ANO).

Špatný stav – kontrola 2x ročně

Vedení města dává na údržbu mostních konstrukcí a lávek na svém území ročně 11,5 milionu korun, kraj přispívá 700 tisíci. Mosty a lávky v kategorii I–III. jsou kontrolovány jednou ročně, v kategorii IV.–VII. dvakrát do roka.

Tzv. generálky se provádějí v kategorii I.–III. jednou za šest let, u kategorie IV. jednou za čtyři roky. Objekty v kategorii V.–VII., tedy v problematickém až havarijním stavu, proklepnou kontroloři minimálně jednou za dva roky.

Video
Video se připravuje ...

Lávka pro pěší v pražské Troji se zřítila do Vltavy. Aktu.cz

Fotogalerie
13 fotografií