Nejen Pražané se ptají: Jsou mosty v Česku bezpečné? Sobotní zřícení lávky v Troji způsobilo i paniku. Třeba v Nymburce stojí prakticky stejná stavba, v metropoli jsou pak minimálně tři další mosty, které vyvolávají otazníky. Po republice jich mohou být desítky! Po celém Česku jsou mnohé mosty a lávky v havarijním stavu. Toto jsou některé z nich.
Strach po pádu lávky v Praze-Troji: Jsou mosty v Česku bezpečné?
1.Libeňský most: Je v rukou památkářů!
O tragickém stavu tohoto mostu se mluví již řadu let, jeho budoucnost je nyní v rukou památkářů. Stavební stav kloubů rámů i hlavních kleneb je špatný. „Už rok a tři čtvrtě čekáme na odpovědi ministerstva kultury, zda jde o památku, nebo ne. V pondělí jsem je kontaktoval s jasnou výzvou, ať se neprodleně vyjádří, abychom mohli co nejdříve začít s rekonstrukcí,“ řekl Blesku Dolínek.
2.Radotínská lávka: Má kam dosednout
Most pro pěší poničila v roce 2013 rozvodněná Berounka. Nové přemostění za 50 milionů tu mělo vzniknout už do roku 2016. Město doporučilo jeho uzavření a provedení nových analýz, případně zahájení oprav. „Pod lávkou jsou umístěny provizorní pylony, na které by v případě poklesu měla konstrukce mostu dosednout, nebezpečný tedy v tuto chvíli není. Přesto plánujeme na příští rok rozsáhlé opravy,“ řekl zástupce starosty Radotína Miroslav Knotek.
3.Hlávkův most: Brzy bez tramvají!
Stav obloukového mostu ze Štvanice na Bubenské nábřeží byl analýzou klasifikován jako špatný. „Zatížitelnost původních kleneb mostu neodpovídá současným normovým požadavkům,“ je v ní uvedeno. I jeho trámové části z Těšnova na Štvanici jsou ve velmi špatném stavu.
„Co se týká Hlávkova mostu, s památkáři dolaďujeme podrobnosti a připravujeme opravu. Může dojít k vyloučení tramvajové dopravy na mostě, protože už tam provoz v nejbližších měsících nebude možný,“ doplnil Dolínek.
4.Železniční most: Pro pěší se uzavře!
Také tento železniční most čekají opravy. Tyto však byly plánované, s havárií v Troji nesouvisejí. „S uzavřením lávek pro pěší jsme čekali do konce sezony, opravy budou zahájeny podle plánu 15. prosince,“ potvrdila Blesku Barbora Lišková, mluvčí TSK. Rekonstrukce zahrnuje výměnu korozí oslabených nosných prvků, přibližně ve čtyřletém cyklu zde poté bude probíhat pravidelná výměna dřevěné části mostovky.
5.Most u Černé Hory: Byl uzavřen, hrozilo zřícení!
Nejvíce poničený v Jihomoravském kraji je most na silnici I/43 u Černé Hory na Boskovicku. Je v natolik špatném stavu, že byl letos na určitou dobu uzavřen, protože hrozilo jeho zřícení. Nyní je provizorně podepřen a opět přes něj jezdí asi sedm tisíc aut denně. „Na přelomu ledna a února 2018 bude zlikvidován poté, co v Černé Hoře opravíme průjezd obcí, aby měla auta kudy projet. Nový most postavíme na jaře příštího roku s předpokládaným nákladem 70 milionů korun,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
6.Jihlava: Vydrží most do jara?
Už v březnu příštího roku se v Jihlavě chystá uzavření klíčového Brněnského mostu v centru města. Řadu let se už mluví o jeho rekonstrukci. Železobetonový most je po letech v dezolátním stavu, zároveň je však takřka jedinou spojnicí mezi západní a východní částí padesátitisícového města.
„Denně po něm přejede okolo 15 tisíc vozidel,“ říká mluvčí radnice Radek Tulis. Krajský úřad je rozhodnut do 18 metrů vysokého a téměř 250 metrů dlouhého mostu „nalít“ přes 83 milionů korun.
7.Ústí nad Labem: Nejsou peníze
Ve špatném stavu je most Edvarda Beneše v Ústí nad Labem. Denně po něm projíždí na 13 000 aut. Na opravu ale nejsou peníze. Kraj jej letos v létě nechal alespoň zabezpečit tak, aby do plánované rekonstrukce vydržel, nechal zrenovovat dilatační spáry a natáhnout zespodu sítě, které zachycují drolící se části betonu a zrezivělé konstrukce. Hlavní oprava jej ale teprve čeká.
8.Hradec Králové: Most patřící do šrotu!
Už několik měsíců je kvůli havarijnímu stavu uzavřený pro auta i autobusovou dopravu železný nýtovaný most Plukovníka Šrámka přes Orlici ve Svinarech v části Hradce Králové.
Mohou na něj jen chodci a cyklisti. Most už totiž dosluhuje a chátrá, protože je 100 let starý. Již bylo rozhodnuto o jeho demolici. Na jaře se začne stavět nový širší, který by měl být hotový do podzimu příštího roku.
9.Zlín: Smrt na lávce!
Ve Zlíně–Prštném je v dezolátním stavu lávka přes řeku Dřevnici. Ještě donedávna po ní chodili lidé. Dnes je uzavřena. Prohnilé trámy se totiž probořily pod mužem (†29). Ten se zřítil do vody a zabil se.
A teď nastala zajímavá situace. K lávce se nikdo nehlásí. Není města, Povodí Moravy a pozemek není ani firmy, které patří nedaleko vlečka. Policie proto případ stále prověřuje.
10.Radešov na Šumavě: Oprava? Neví se kdy!
„Žádný z našich mostů není ale v havarijním stavu,“ uvedl hejtman Josef Bernard. Jediným mostem patřícím Plzeňskému kraji, který by opravu potřeboval, je ten u Radešova na Šumavě.
„Závady jsou jak ve vrchní stavbě mostu, tak i na základech. Je tam špatná izolace, zatéká tam voda, která narušuje beton,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Pavel Panuška. Kraj už s jeho opravou počítá. Kdy se začne? To se zatím neví.
11.Jak to bylo s Trojskou lávkou
Podle odborníků se lávka v pražské Troji, která do té doby sloužila 30 let, zřítila patrně poté, co se kvůli silné korozi přetrhla hlavní nosná ocelová lana. „Pozice vyvrácených pilířů naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou,“ konstatoval Vladislav Hrdoušek z ČVUT. Větší část 260 metrů dlouhé lávky se propadla do řeky. Zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích.
Pražská Technická správa komunikací (TSK) včera předala staveniště v okolí spadlé lávky v Troji stavební firmě Strabag, která provede demolici zbytků stavby. Trosky následně převeze na parkoviště u betonárky v Troji, kde je budou zkoumat odborníci. Kusy budou znovu poskládány.
„Rozřeže se to po dvoumetrových dílech a znalec bude kontrolovat lana,“ uvedl primátorčin náměstek Petr Dolínek. Na místě zřícené lávky by měl pravděpodobně dočasně vzniknout pontonový most. Podle Dolínka je to nejrychlejší způsob, jak zajistit spojení mezi Císařským ostrovem a Trojou.
Před rokem 2012 do lávky zatékalo…
K nosným lanům se nesmí dostat voda! To řekl už v sobotu projektant lávky Jiří Stráský (71). Jenže lana byla zrezlá a skutečně se tam dostávala voda. A to už při opravě v roce 2012.
Špatný stav nosných lan je vidět z fotografií, které má k dispozici firma BM Construction, jež tehdy opravu prováděla. „Hydroizolace jevila znaky poruch, takže kvůli tomu bylo přistoupeno k tomu, aby se opravila a fungovala bezchybně,“ řekl Blesku šéf firmy Michal Pánek, který je přesvědčený, že jeho lidé vše řádně opravili. „Šlo o pochozí vrstvu mostovky, aby do té lávky nezatékalo. Odstranila se nesoudržná plocha, která na mostovce byla, a udělala se nová hydroizolace, aby neteklo mezi ty jednotlivé segmenty,“ řekl Pánek.
12.V Nymburce stojí skoro stejná
Téměř totožná lávka, stejný rok vzniku, tentýž architekt! Taková je lávka pro pěší přes Labe v Nymburce. Na místní radnici volají vyděšení lidé, zda je přemostění bezpečné. Po lávce, která spojuje centrum města se čtvrtí Zálabí, projdou denně stovky Nymburčanů. „Lidé se od rána ptají, jestli se mají bát. Stav lávky ale není kritický,“ uklidňuje obyvatele města starosta Pavel Fojtík (42, STAN).
Mezi lávkou v Praze-Troji a tou nymburskou je podle něj obrovský rozdíl. „Lávka v Troji byla při záplavách v roce 2002 pod vodou a byl do ní zaseknutý kontejner s odpadem. Ta naše lávka pod vodou nikdy nebyla a v žádném případě není v tak špatném stavu,“ argumentuje Fojtík.
Asi před rokem a půl si Nymburk objednal průzkum stavebně-technického stavu lávky. Odborníci dokončili dokumentaci teprve nedávno. Vyšlo najevo, že pozornost by se měla věnovat dutinám, v nichž jsou tažná lana.
Betonová část lávky by narušená být ale neměla. Přesto ale v nejbližších dnech začnou lávku z roku 1984 zkoumat odborníci z firmy Pontex. „Chceme znát názor expertů, abychom mohli co nejdřív uklidnit spoluobčany,“ tvrdí starosta Nymburka. O uzavření lávky město zatím neuvažuje.
13.Odvolali šéfa mostařů
Kvůli sobotnímu pádu lávky v Troji byl včera odpoledne odvolán šéf mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jan Zemánek. Mimo funkci by měl být do konce vyšetřování příčin pádu, řekl náměstek primátorky Petr Dolínek.
Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolka, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.
VIDEO: Lávka v pražské Troji se zřítila do Vltavy. Dva lidé se těžce zranili.
Video Lávka v pražské Troji se zřítila do Vltavy. Dva lidé se těžce zranili.Video se připravuje ...
No bóže, tak spadla lávka......Důležitějsí..je aby v Africe stála nová škola...