Tradiční jarní setkání přivedlo na Moravu milovníky „hadraplánů“ nejen ze všech koutů Česka. „Přijelo 130 posádek, mimo jiné i z Maďarska, Slovenska a Německa. Nejvzdálenější účastník je z Belgie,“ prozradil za pořadatele Tomáš Kostík.
„Dojeli jsme z Jičína. Tři a půl hodiny na cestě, ale stojí to za to. Velorex, to je prostě životní láska a styl,“ svěřil se jeden z účastníků. Více než stovka vozítek se nejprve projela po cestách v okolí Boskovic, aby v neděli dopoledne triumfálně projela městem až na hlavní náměstí. Z chodníků podél trasy jezdcům mávaly stovky nadšených diváků.
Populární velorexy na jarním srazu v Boskovicích TV Blesk Zdeněk Matyáš
Šikovní bratři
Konstruktéry Velorexu jsou bratři František (1914–1954) a Mojmír Stránští (1924–2011). Tříkolka byla vyráběna jako malosériová výroba obou bratrů, po znárodnění po roce 1948 ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Po ukončení výroby tříkolových Velorexů (15 300 kusů) byly vyráběny ještě čtyřkolové Velorexy (1 380 kusů), slávy svých tříkolových předchůdců však nedosáhly.
Nejslavnější si zahrál ve Vrchní, prchni
Velorex si během desetiletí přezdívalo hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky či prchající stan. Nejslavnějším exemplářem je ten, který se objevil ve filmu Vrchní, prchni. Za volantem si ho tehdy vychutnal herec Josef Abrhám.