„Všechno se musí chystat až s půlročním předstihem. Plán spanilé jízdy, soutěže a zábava v kempu,“ svěřil se. Řada vozů vyrobených v saském Cvikově nesla symboly zaniklé Německé demokratické republiky. „Užívat si dorazili trabaňtáci z Česka, Slovenska, Polska, Německa a jeden i z Maďarska,“ prozradil Zelenka, který si sám hýčká vozítko z roku 1980.
K historickým vozům má blízko, živí se totiž renovací karosérií předválečných automobilů. Trabant je jedna ze značek automobilů vyráběných automobilkou Sachsenring v saském městě Cvikov. Po druhé světové válce na trh vypustila lidový model trabant s dvoutaktním motorem a povrchovými panely karosérie z duroplastu. Vozidlo se stalo symbolem zaniklé Německé demokratické republiky (NDR) a vlastně celého východního socialistického bloku.
Tradiční sraz majitelů trabantů na Moravě se konal v kempu v Plumlově Zdeněk Matyáš
Do jara 1991 byly vyrobeny necelé tři miliony Trabantů. Nevyřízených objednávek zůstalo dvakrát tolik, když padla Berlínská zeď, továrna ve Cvikově teprve vyřizovala objednávky z roku 1977.
V Československu se vozítku říkalo i bakelitový zázrak. Podle konstruktéra Wernera Langa šlo vlastně o nouzovku, jelikož výroba oceli byla ve Východním Německu omezená...
Spanilá jízda
V rámci sobotního programu vyrazily desítky trabantů z plumlovského kempu na spanilou jízdu do leteckého muzea ve Vyškově. Po návratu čekaly na jejich majitele různé soutěže. Jízda zručnosti mezi kužely, koulení pneumatiky, výměna rezervy na čas. Na vodní nádrži nechyběl ani trabant upravený na vodní šlapadlo.
Pět špeků o bakelitech
- Jak se říká trabantu s brzdami? Nadstandardně vybavená verze.
- Proč jede každý trabant přes vesnici naplno? Aby ho neroztrhali psi.
- Sen majitele trabantu? Pokuta za překročenou rychlost.
- Jak zdvojnásobit cenu trabanta? Naplňte mu nádrž benzínem.
- Proč nemá trabant bezpečností pásy? Aby si ho lidé nepletli s batohem.