„Jde o jeden z prvních automobilů, který vyjel z mladoboleslavské automobilky. Ta se tehdy ještě jmenovala po svých zakladatelích Laurin & Klement. K přejmenování na Škoda došlo až v roce 1924,“ vysvětlil zapálený sběratel aut.
„Na autech mě lákají příběhy,“ říká vášnivý sběratel veteránů Ladislav (62). Do Prahy přivezl i vozy…
Filmoval s ním
Vůz si oblíbil a dokonce v něm hrál v několika filmech. „Nejdřív to byl film »Zabil jsem Einsteina, pánové« a později jsem ho řídil ve filmu »Páni kluci«. Natáčeli jsme tam například srážku s drezínou,“ zavzpomínal na mladá léta.
Ladislav Samohýl ze Zlína vystavuje v brněnské Olympii část své historické sbírky automobilových veteránů. Hynek Zdeněk
Nebylo to přitom pro něj tehdy snadné. „Měl jsem zkouškové období, tak jsem tam měl s sebou skripta a v každé volné chvíli se učil. Pamatuji se, že už tenkrát mne zaskočil herec Jan Tříska (†80) dotazem, kolik by takové auto mělo cenu v Americe,“ pokračoval ve vzpomínkách.
Zanedlouho mu došlo, proč měl herec tak neobvyklý dotaz. Tříska totiž společně s manželkou a herečkou Karlou Chadimovou (79) emigrovali. „Film byl kvůli jejich rolím na dlouhé roky zamčený v trezoru. Pustili ho ven až koncem 80. let a snímek to byl přitom hodně povedený,“ ocenil Samohýl filmaře.
Unikát Voiturette A
Voiturette A je naprosto unikátním kouskem. Nikdo dnes přesně neví, kolik jich bylo vyrobeno. Uvádí se mezi 44 a 123 kusy. „Dochovalo se jich jen pár. Podle všeho pět. Originál dokonce nemá ani muzeum v Mladé Boleslavi, kde proto mají jen repliku,“ upozornil sběratel ze Zlína.
Ten navazuje na rodinnou tradici, založenou jeho otcem Aloisem, který Voiturette A získal z Valašského Meziříčí. „Byl to tehdy jen vrak. Naštěstí se ho podařilo zachránit,“ kvituje úsilí svého otce.
Dodnes plně pojízdná Voiturette A má výkon sedm koní, zdvihový objem motoru má 1 005 cm3 s kapalinou chlazeným vidlicovým dvojválcem. Váží 485 kilo. „Zajímavé bylo původní palivo, protože ho dřív prodávali lékárníci. Šlo o směs lihu a benzínem s nízkým oktanovým číslem,“ upřesnil Samohýl.
První "sériovka"
Auto mělo původně i stříšku. „Ta ale byla hodně nepraktická, protože se při jízdě nafukovala, což dělalo při řízení velké problémy. Řidiči to řešili tak, že ji sundávali a jezdili s brýlemi, kuklou a v kožichu,“ dodal s úsměvem sběratel.
Voiturette A byla nejen nejstarší škodovkou, ale i prvním sériově vyráběným autem Rakousko – Uherska. Když byla předvedena ve Vídni, byl o ni okamžitě velký zájem. Navíc byla i relativně levná. Zatímco konkurence z Francie a Německa stála 5500 až 6000 zlaťáků, tak Voiturette A byla jen za čtyři tisíce.