„Kočár je původní, baterie samozřejmě už ne. Originální vážily až sedm set kilo. Kočár s nimi dokázal ujet 80 až 100 kilometrů,“ popsal elektromobil Dora z roku 1906 jeho majitel Pavelka.

Kvůli získání dokumentace strávil v Itálii 14 dnů. Nakonec mu ale nejvíc pomohla návštěva největší sbírky motorových kočárů, která se nachází ve francouzském Mülhouse. „Na renovaci jsem pak strávil asi dva tisíce hodin,“ spočítal čas renovátor.

Video
délka: 02:13

Do Slavkova přijelo přibližně tisíc historických vozidel Hynek Zdeněk, blesk.cz

Nynější replika se liší hlavně bateriemi. „Ty současné váží asi 100 kilo, čímž klesla celková hmotnost na 400 kilo. Jinak je vše, jak má být, včetně čalounění, které mi dalo opravdu hodně zabrat,“ přiznal Pavelka.

Pavelka na Veteranfest přivezl i Ropel, repliku vůbec nejstaršího motocyklu z roku 1869 a unikátní jednokolový motocykl z roku 1894. „Jízda na něm není snadná, má tendenci se převracet. Proto se taky neujal. Je nebezpečný,“ vysvětlil.

Renovátor se přesto s tímto strojem vydal v roce 2014 na závod Museum Spever Brazzeltag v Německu. „Závod jsem dokonce vyhrál,“ řekl se smíchem Pavelka, který vzápětí dodal. „Závodili jsme ale jen dva.“

Fotogalerie
18 fotografií