Parta ve skanzenu v dánském Hedeby opravovala lodě a tenhle fortel se jim hodil. „Čuchli jsme k řemeslu a to nás přimělo stavbu začít. Nejsem na žádné velké přípravy, takže jsme se pustili do stavby a učili se za pochodu," prozradil Juríček.

Při trpělivé práci na více než sedm metrů dlouhé lodi nazvané Ronjaskip na oslavanském zámku řešili problémy za pochodu. „Vikingské lodě byly celodubové. Kamarád nám poradil, že pro naše podmínky je dobrý modřín. Naše loď je z něj, z dubu a také z jasanu, který město pokácelo v zámeckém parku a věnovalo nám kmen," dodal Juríček.

Po starém pohanském rituálu, který měl zajistit posádce bezpečnou plavbu a lodi úspěch na moři, okusila Ronjaskip vody místní říčky Oslavy. Plány mají ale její tvůrci velké. Loď podstoupí 65 hodin plavby po Oslavě, Dalešické a Brněnské přehradě. Juríčkovým snem zůstává plavba po Odře k Baltu do města Wolin, kde se konají vikingské slavnosti.

Video
Video se připravuje ...

Nadšenci z Brněnska postavili repliku vikingské lodě Zdeněk Matyáš

Ronjaskip není žádná kocábka

„Ve vikingském muzeu v dánském Roskilde říkali, že je pro čtyři muže a deset ovcí. Každopádně se nejedná o bitevní loď, ani o běžnou rybářskou loďku. Odborníci říkají, že je stavěná jako velké vikingské lodě a že si ji patrně objednal tehdejší majitel v loděnici. Jednalo se tak o velmi drahou a luxusní loď,“ upozornil Juríček.

Fotogalerie
14 fotografií