„První článek už má zrekonstruovanou a nalakovanou karoserii do původní červenokrémové barvy. Teď začínáme ladit interiér a koncem roku se zrenovovaný vůz vydá na cestu do Prahy,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Tramvaj byla vyrobena v roce 1977 a stav odpovídá jejímu stáří. „Poté, co jsme celý vůz odstrojili, narazili jsme na zdeformovanou karoserii. Vyměnit jsme museli většinu nosných prvků,“ zmínil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

„Rám vozidla, karoserie včetně střechy i vnitřní vybavení byly značně zkorodované. Na druhou stranu vůz nikdy nevozil cestující, protože sloužil výhradně jako výcviková tramvaj pro řidiče, a tak byl v poměrně dobrém stavu,“ vysvětlil šéftechnik Vítězslav Žůrek.

Po prosincovém převozu do Prahy absolvuje tramvaj zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku. Poté se už bude moci veterán prohánět při zážitkových jízdách po kolejích hlavního města.

Bude jako tenkrát

V Brně se na rekonstrukci K2 podílí většina profesí ústředních dílen, celkem asi 140 lidí. Od karosářů, přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.

Do vozu teď montují elektroinstalace, vnitřní vybavení, sedadla a kabinu řidiče. Ta bude funkčně i vizuálně odpovídat původnímu provedení, šoféři zde však najdou i moderní prvky, které budou citlivě skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozu.

Z Kolbenky k Dunaji a zpět

Příběh tramvaje s původním výrobním číslem 166578 začíná v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha, odkud úplně nová putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro nové řidiče. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyla nikdy zařazena.

Autoškolní tramvaj sloužila až do roku 2009. Vloni ji bratislavský dopravní podnik odprodal za 1 000 euro. Aby mohla nadále jezdit, byla nutná její kompletní oprava. Výběrové řízení na rekonstrukci vyhrál Dopravní podnik města Brna, který má s opravami vozů tohoto typu bohaté zkušenosti.

Svezení slibuje nevšední zážitek

Pro tramvaj typu K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze premiérou. Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Fandové se v Praze prvního svezení dočkají na konci roku 2022, kdy Praha zařadí tramvaj mezi své retro vozy.

VIDEO: V Praze se můžete svézt historickou tramvají.

Video
Video se připravuje ...

Svezte se historickou tramvají Věra Exnerová

Fotogalerie
6 fotografií