Povodí plánuje opravu koruny hráze a zvýšení kapacity výpustných zařízení, sloužících pro převádění běžných i povodňových průtoků. „Jelikož se bude jednat o významný zásah do přehradní hráze, která je od roku 1958 prohlášena kulturní památkou ČR, budou od počátku jednotlivé fáze projektové přípravy konzultovány s Národním památkovým ústavem,“ uvedla mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.
Náklaďáky stoletého bahna
Zatím poslední větší opravy přehrady provedlo povodí v roce 2012, kdy bagry ze dna vytěžily přes 100 let staré nánosy bahna, nákladní auta odvezla téměř 30 000 m3. Náklady na revitalizaci tehdy činily 22 milionů korun.
Přehrada tu vznikla především kvůli snížení povodňových průtoků, tento účel plní vodní dílo i v současné době. Kromě tohoto zajišťuje i minimální průtok v Jevišovce v době sucha, slouží k rekreaci a také ke sportovnímu rybolovu. V současné době je přehrada téměř zcela naplněna, zhruba z 96 procent.
Přehradu Povodí pravidelně kontroluje. „Z výsledků měření a pozorování plyne, že vodní dílo Jevišovice je bezpečné a provozuschopné pro další provoz,“ ubezpečila mluvčí.
Spoléhá na gravitaci
Zděná hráz Jevišovické přehrady dnes ční do výšky 13,8 metru nade dnem a je gravitačního typu; tlaku zadržované vody tedy čelí vlastní tíhou. Je vyzděna do oblouku o poloměru 240 metrů. Od základů po vrchol je vysoká 25 metrů. Koruna hráze dosahuje šířky tří metrů a je 122 metrů dlouhá. Při výšce hladiny jeden a půl metru pod korunou hráze by přehrada měla zadržovat přibližně 600.000 metrů krychlových vody.
Stavěli ji i Italové
Jevišovická přehrada se svojí rozlohou asi 13 hektarů patří k menším vodním dílům. Stavba začala v březnu 1894, hráz vyšla na 394 000 rakouských korun. Za dobu své existence přehrada několikrát prokázala svou užitečnost, zejména při povodních v červnu 1926, v únoru 1937 a na jaře o tři roky později.
Materiál na stavbu její hráze dělníci dováželi v kolečcích po rampách, případně pomocí potahů tažených koňmi. Vzhledem k tomu, že základy hráze spočívají na skále v hloubce více než 11 metrů pod úrovní terénu, šlo o úctyhodný výkon. K zajištění kvality a bezpečnosti díla byli na stavbu najati i zkušení italští dělníci.
Pochvala v encyklopedii
„Stavba nádržky Jevišovické provedena ve všem s takovou přesností a pozorností ... že věda technická, co se tkne staveb nádržek vodních, sestavením a uveřejněním těchto mnohé získat může," ocenil ve svém projevu zemský rada Antonín Hanamann podle informací z encyklopedie Přehrady Čech, Moravy a Slezska.
VIDEO: Podívejte se, jak vypadala Sečská přehrada, když bylo málo vody.
Sečská přehrada obnažila břehy: Hladina klesla o metry David Malík, Matěj Šrám