Petr Vaněk zkontroloval několik minut před odjezdem hlavní návěstidlo, svítila zelená. Jenže záhy naskočila červená a zkušený strojvůdce už bez další kontroly vyjel na trať. Při nehodě do sebe narazily osobní vlak jedoucí z Brna do Březové nad Svitavou a vlak, který přijížděl v opačném směru, tedy od Letovic.

„Obžalovaný jako strojvedoucí osobního vlaku po obdržení souhlasu od vlakvedoucí k odjezdu uzavřel dveře vlakové soupravy, nerespektoval znamení Stůj! na návěstidle a s vlakovou soupravou se rozjel v době pravidelného odjezdu, v důsledku čehož vjel do postavené vlakové cesty protijedoucího vlaku i a následně došlo k čelní srážce obou vlaků,“ popsala situaci předsedkyně odvolacího senátu Hana Kleinová.

Inspekce: Výpravčí měl být pojistka

Jenže ve středu už měl odvolací senát k dispozici zprávu Drážní inspekce a ta hovořila jasně. Vaněk není jediným viníkem, své povinnosti zanedbal výpravčí, tedy Správa železniční dopravní cesty.

„I když strojvůdce porušil své povinnosti, osoba výpravčího měla být pojistkou, že nedojde k pochybení. To se však nestalo,“ konstatovala soudkyně s tím, že roční zákaz řízení pro Vaňka se ruší. 

Zatímco v minulosti vlak vyjížděl na cestu po kontrole strojvedoucího i výpravčího, nyní výpravčí na hlavním nádraží chybí a jeho činnost, která znamenala pojistku, nebyla podle soudu ničím nahrazena.

Strojvedoucím zůstal

„Jsem spokojený, co mám jiného říci. Svou chybu jsem si hned uvědomil a snažil jsem se ještě všemožně střetu zabránit, ale už jsem nemohl víc udělat. Je mi to líto a chtěl bych se omluvit všem, kterým jsem způsobil nějakou újmu,“ reagoval s ulehčením strojvůdce.

„Vyvázl“ tak jen s 18 měsíci s podmíněným odkladem na dva roky za obecné ohrožení z nedbalosti. Vaňka potrestal už dříve jeho zaměstnavatel, České dráhy, pokutou a také přišel o profesní způsobilost k výkonu povolání. Zkoušky však znovu složil a vrátil se ke své profesi strojvůdce.

Fotogalerie
9 fotografií