Revizor v dopravních prostředcích nemá na růžích ustláno. Pro řadu cestujících je neoblíbenou figurou, na jeho adresu padají vulgární slova, nechybí fyzické útoky. Pohledná blondýnka Veronika vsadila na přívětivost, která odzbrojuje.

S úsměvem jde i kontrola líp

„Na revizora se nikdo neusměje, tak jsem to zkusila obráceně. Slyšela jsem už mnohokrát, od vás bych to nečekal. Někdy je to samozřejmě náročné, ale konfliktním situacím se snažím předcházet pozitivním přístupem. Každý člověk má svůj příběh, který se snažím vyslechnout a pochopit,“ tvrdí Veronika.

Kdo si ale myslí, že křehká dívka někomu z černých pasažérů v brněnských tramvajích či trolejbusech dá pardon, je na omylu. Pokuty neodpustí. Už několikrát musela dokonce za neplatičem běžet. „Někdy je toho víc, jindy míň. Po třech letech už odhadnu na nějakých 85 procent, kdo jede načerno. Prozradí ho řeč těla, chování po nástupu do vozu,“ prozradila Veronika.

Video
Video se připravuje ...

Mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková o revizorech Zdeněk Matyáš

Oblíbenou trasu v Brně nemá, klidně jde i do nepříliš oblíbených nočních kontrol, kdy jede spousta opilců. „Rytmus čtyři dny v práci, dva dny volna a víkend mi vyhovuje. Člověk je furt na nohách, sníh, vedro, za každého počasí. Ale nestěžuji si,“ shrnula mladá žena, která věkem patří mezi nejmladší revizory dopravního podniku.

Opilec se jí omluvil

Že Veronika dokáže nejen dát pokutu, ale s přestupcem i zavést řeč, dokládá jeden z jejích případů. „Jeden pán pod vlivem mi v trolejbusu na Mendlově náměstí sprostě nadával. Vystoupila sem s ním, dali jsme řeč, co má za problém. Prý nesnáší revizory. Nakonec jsem ho rozmluvila, začal se mi omlouvat, že má blbý den, popsal složitou rodinnou situaci. Dopadlo to v klidu.“

Deset napadení ročně

Ročně řeší dopravní podnik v Brně v průměru deset fyzických napadení revizorů. „Někdy musejí dokonce po útoku zůstat v pracovní neschopnosti. Zajímavostí je, že polovinu případů napadení mají na svědomí ženy," řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Revizoři podstupují v podniku pravidelná školení. „Zejména je učíme, aby konfliktům předcházeli, aby se snažili rozčíleného cestujícího nebo potenciálního agresora uklidnit. Pokud už k napadení dojde, tak revizory učíme, jak se bránit, jak situaci zklidnit a také, aby nedošlo k napadení cestujících ve voze," dodala.

Fotogalerie
8 fotografií