Studenti se dočkali uznání už předchozím letadýlkem Černá labuť v rámci soutěže Air Cargo Challenge. Tehdy v konkurenci 26 týmů z různých koutů světa skončili na páté příčce. Teď se s kosatkou dostali na pomyslnou bednu!

Kosatka startuje a přistává kolmo

Model se schopností kolmého startu a přistání Kuřata ještě nikdy nezkusila, „Znamená to zcela nové požadavky na návrh pohonné soustavy, protože letoun kombinuje klasické letadlo s některými operačními schopnostmi kvadrokoptéry. Nejkritičtější fází je přechod z vertikálního do horizontálního letu, tato fáze bude elektronicky asistovaná pomocí autopilota,“ prozradil vedoucí týmu Adam Pilát.

ORCA má rozpětí křídel tři metry a vzletovou hmotnost přes dvanáct kilogramů. Minimální dolet je v soutěži stanoven na deset kilometrů. Kosatka musela mj. nasnímkovat území o rozměrech 1200 na 400 metrů s určitým počtem cílů. Porota pak hodnotila, jak přesně je zaměřila či jakou má letadlo spotřebu energie.

Pomohly i posily z jiných fakult

Model ORCA prý dal tvůrcům z VUT oproti předchozím pořádně zabrat. Dvanáctičlenný tým studentů strojní fakulty tak uvítal nové posily i z jiných fakult a oborů.

„Máme velké štěstí, že máme v týmu mechatroniky, kteří kompletně vyvíjejí snímkovací jednotku, bez nich by ORCA vůbec nemohla vzniknout. Ale oceníme i studenty odjinud, třeba byznys plán není úplně naše parketa,“ shrnul Pilát.

Členství v Chicken Wings jej natolik uchvátilo, že se chce do budoucna věnovat právě letadlům. Od září proto zahájil magisterské studium zaměřené na stavbu letadel.

VIDEO: Testování formule Dragon X z VUT Brno

Video
Video se připravuje ...

Testování formule Dragon X vyrobené studenty VUT v Brně VUT Brno