Česká republika je díky své strategické poloze ve středu Evropy významným logistickým centrem, které neustále roste. Přesto zde skladovací sektor čelí výzvám, které jej oproti západní Evropě znevýhodňují. „Jedním z hlavních rozdílů mezi českým a západoevropským skladováním je infrastruktura. Silniční a železniční síť u nás často neodpovídá potřebám moderní logistiky, což vede ke zpožděním a vyšším nákladům na přepravu. Například Německo, Belgie nebo Nizozemsko disponují hustou sítí kvalitních dálnic a logistických parků přímo napojených na železniční uzly, což výrazně zrychluje tok zboží,“ vysvětluje Tomáš Horák, obchodní ředitel společnosti Stow ČR, která je lídrem v oblasti skladových řešení v České republice.
Automatizace i stavební povolení brzdí rozvoj
Západní Evropa v posledních letech výrazně investuje do automatizace, díky které tamní sklady zvyšují efektivitu provozu a snižují svou závislost na stále dražší a hůře sehnatelné lidské práci. Té začíná být nedostatek i v tuzemsku, a i proto si české firmy začínají více uvědomovat její význam. Podle nejnovější studie Trendy v české logistice 2025 plánuje v ČR automatizaci zavést 99 % oslovených společností. Nejčastěji jde o vychystávací systémy, dopravníky, WMS systémy a autonomní techniku.
Oproti zemím jako Německo či Nizozemsko je navíc tempo výstavby logistických projektů v Česku výrazně pomalejší. Zatímco v Německu trvá získání stavebního povolení v průměru 126 dní, u nás je to podle studie ČKAIT 210 dní. V Polsku je přitom možné povolení získat už během 65 dní, v některých případech dokonce za 46 dní. Tento rozdíl zásadně ovlivňuje tempo realizace nových projektů a v praxi znamená, že se atraktivní investice častěji přesouvají za naše hranice. „Tím, že Stow Group působí na 25 evropských trzích, tento fakt silně pociťujeme v rámci rozdílů mezi typy nových zakázek v jednotlivých regionech. Zatímco v Česku přijde velká zakázka v hodnotě milionů eur jednou, dvakrát do roka, polská pobočka řeší srovnatelné zakázky několikrát za kvartál,“ říká Tomáš Horák ze Stow ČR.
Strategická poloha s nižšími náklady láká investory
Navzdory těmto překážkám má český skladovací sektor své silné stránky. Strategická poloha v srdci Evropy umožňuje ideální distribuci zboží do okolních zemí. Tento faktor nabývá na významu s rostoucím trendem nearshoringu, tedy přesunu výroby a logistiky blíže ke koncovým trhům. Příkladem může být nový sklad společnosti HOPI v Chomutově s regálovým řešením od Stow, který bude sloužit jako distribuční centrum pro značku Vileda a obslouží západoevropské trhy. Tyto projekty potvrzují význam Česka v evropských dodavatelských řetězcích.
Další výhodou Česka jsou nižší provozní náklady skladů. Pronájmy skladových prostorů jsou zde o 20 až 30 % levnější než v Německu, přičemž náklady na výstavbu jsou nižší až o čtvrtinu. To činí český trh atraktivním nejen pro nové investice, ale také pro firmy, které hledají úspory v rámci svých logistických operací.
„Aby si Česká republika udržela svou pozici na evropském logistickém trhu, musí urychlit modernizaci skladů i dopravní infrastruktury. Polsko v posledních letech masivně investuje do logistických parků, dopravních sítí a rychlejších povolovacích procesů. Nejen díky tomu už předbíhá Česko v tempu výstavby nových projektů. Pokud se situace nezmění, hrozí, že atraktivní zakázky skončí za hranicemi. Právě proto je klíčové zaměřit se na chytrá a flexibilní řešení, která umožní efektivnější provoz,“ ukončuje Horák ze Stow.








