Čtrnáct nových elektrobusů jezdí na lince 154 spojující stanici metra Strašnická a sídliště Libuš, ale také na linkách 213 na trase Želivského – Jižní Město a o víkendech na lince 124 na trase Želivského – Zelený pruh. Nové elektrobusy ušetří nejen velký objem nafty (na lince 154 byla průměrná spotřeba nafty cca 41 litrů / 100 km), ale ročně také zhruba 930 tun lokálních emisí CO2, které by jinak vyprodukovaly dieselové autobusy.

Celková hodnota veřejné zakázky na nákup čtrnácti elektrobusů činila 207 milionů korun, z nichž velká část, 146 milionů korun (85 % z celkových způsobilých výdajů), byla uhrazena díky dotacím EU a Operačnímu programu Praha – pól růstu ČR. „V nejbližších letech plánujeme nakoupit dalších až sto elektrobusů a dalších přes sto bateriových trolejbusů v závislosti na našich provozních potřebách a možnostech výstavby příslušné nabíjecí a napájecí infrastruktury. Postupujeme v souladu se schválenou Koncepcí využití alternativních pohonů v podmínkách DPP a současně podle Klimatického plánu hlavního města Prahy,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Baterie elektrobusů se dobíjejí za pomoci pantografu a krátkého úseku trolejového vedení trolejbusového typu v prostorech garáže nebo na konečných zastávkách; v případě linky 154 je to zastávka Strašnická. Nabíjecí úseky pro elektrobusy využívají stávající napájecí síť tramvají. Zásadní výhodou tohoto řešení je, že na dobíjení za provozu není třeba stavět novou složitou infrastrukturu, zejména nové měnírny. Nabíjení na konečných zastávkách, které trvá obvykle 15 až 30 minut, doplní část celkové kapacity baterie, aby byl autobus schopen celého oběhu na lince, což znamená necelých 50 km.

Autor: HLAVNÍ MĚSTO PRAHA

Elektrobusy Škoda E’CITY z dílny skupiny Škoda Group disponují elektromotorem o výkonu 160 kW a dosáhnou maximální rychlosti 80 km/h. Vozy, které pojmou 82 cestujících, jsou vybaveny moderním informačním a odbavovacím systémem a zařízením pro informování nevidomých. Nechybí ani kamerový systém se záznamem pro bezpečnost cestujících. Elektřina pohání i klimatizaci a topení, takže jsou elektrobusy zcela bez emisí.

Dopravní podnik hl. m. Prahy má v současné době přibližně 1 200 autobusů, z toho asi 60 % naftových nejvyšší emisní třídy Euro 6, zbylých 40 % je emisní třídy Euro 5.  Nákup čtrnácti lokálně zcela bezemisních elektrobusů standardní dvanáctimetrové délky je úvodní etapou modernizace vozového parku DPP a plánované náhrady významné části městských autobusů s dieselovými motory za vozidla šetrnější k životnímu prostředí.

Autor: Hlavní město Praha