Na internetu letos zvažuje nakoupit vánoční dárky 81 procent lidí. Celá třetina z nich plánuje on-line koupit všechny dárky. Na webu nejčastěji kupujeme elektroniku, kosmetiku a drogerii, hračky a knihy. Častěji nákup dárků na internetu zvažují ženy a lidé do 39 let. Vyplývá to ze zářijového průzkumu internetové skupiny Mall.cz mezi téměř 1000 respondenty.
MAGICKÁ HRANICE
Každoročně přicházejí ankety a průzkumy s magickou finanční hranicí, do níž se průměrný Čech hodlá s útratou za dárky vejít. Ta letošní je 10 tisíc korun, tu by rády dodržely dvě třetiny Čechů. Pak jsou tu ale i počty darů. Zhruba polovina respondentů plánuje, že nakoupí do deseti kusů, čtvrtina Čechů chce pořídit 11 až 15 dárků a zhruba šest procent chce koupit více než 30 darů.
MUŽI TO NEPŘEHÁNĚJÍ
Pro někoho možná málo překvapivým závěrem průzkumu je i to, že muži Vánoce prožívají jaksi méně. Chystají se koupit méně dárků než ženy. Něžné pohlaví nad nimi vítězí nejen co do počtu nakoupených věcí, ale i co do výše částky, kterou za dárky hodlají vynaložit. Paradoxně jsou ale muži těmi, kteří mají menší problém se kvůli vánočním dárkům zadlužit.
PŮJČUJEME SI MÉNĚ
Půjčit si na Vánoce se přiklánějí spíše mladší muži (do 26 let). Ženy v této otázce bývají opatrnější. Z listopadového průzkumu České bankovní asociace nicméně vyplývá, že Češi obecně už jsou v tomto ohledu rozumnější, 92 procent z nich zastává názor, že půjčka na vánoční dárky není dobrý nápad. Více než dvě třetiny Čechů si na dárky rozhodně nepůjčí, a to zejména proto, že Vánoce jsou podle nich o něčem jiném než o drahých dárcích.
Ježíšek za 50 miliard
› Vánoce jsou pro obchodníky včetně internetových nejsilnější sezónou roku. Loni lidé v e-shopech v předvánočním období od října do 23. prosince utratili 45 miliard korun. Letos obchodníci čekají další růst. Podle Asociace pro elektronickou komerci by se letos předvánoční tržby tuzemských internetových obchodů měly zvýšit zhruba o dalších pět miliard na 50 miliard korun!