Vitamin D3 je přirozeně se vyskytující forma vitaminu D, který vzniká v kůži působením slunečního záření.

NA KOSTI

Jeho nejdůležitější úlohou je udržovat správnou hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nedostatek vitaminu D3 vede k poklesu hladiny vápníku v krvi, organismus si ho začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze.

SILNÁ IMUNITA

Má rovněž vliv na imunitu a přispívá také k udržení zdravých zubů a ke správnému fungování svalů. Podílí se na regulaci krevního tlaku a na růstu krevních, svalových a kožních buněk. „Vitamin D3 účinkuje na celou řadu tkání. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně – k nemocím vůbec nemusí dojít – a to včetně závažných chorob, jako je např. rakovina,“ říká MUDr. Jana Čepová z Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol.

V JÍDLE JE HO MÁLO

Podle nejnovějších informací a výzkumů lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D3. Bohužel ani slunce jako hlavní zdroj nemusí být spolehlivé. U nás totiž nesvítí intenzivně po celý rok a je prokázáno, že v našem zeměpisném pásmu lze D3 ze slunce účinně čerpat zhruba jen v období od července do srpna, ideálně kolem poledne. A i tehdy má na jeho příjem vliv řada dalších faktorů. Např. smog, který sluneční záření propouští v omezeném množství, nebo přehnané používání ochranných opalovacích prostředků. V procesu vstřebávání déčka ze slunce hraje roli i věk, protože pokožka starších lidí má sníženou schopnost vytvářet vitamin D při pobytu na slunci. Podobně jsou na tom i lidé s přirozeně vyšší pigmentací či opálení lidé, jejichž pigmentace působí jako filtr.    

Déčko v potravinách

Tresčí olej:               500 μg (20 000 IU)/100 ml

Ústřice:    10 μg (400 IU)/100 g

Pstruh:     5 μg (200 IU)/100 g

Štika:       2 μg (80 IU)/100 g

Losos, tuňák:           15-25 μg (600-1000 IU)/100 g

Vaječný žloutek:       2-3 μg (80-120 IU)/100 g

Denní dávka vitaminu D u dospělého člověka by se měla v závislosti na více faktorech pohybovat zhruba kolem 800 jednotek (IU)

Problém populace

› V současnosti trpí nedostatkem vitaminu D téměř 60 % populace všech věkových skupin, z toho polovina má hodnoty tohoto vitaminu na extrémně nízké úrovni, což lze zjistit krevním testem u lékaře. Pokud chcete déčko doplnit preventivně nebo patříte do některé z rizikových skupin, zaměřte se při výběru vhodného produktu na kvalitu a především množství účinné látky. „Některé dostupné doplňky stravy obsahují až 5600 jednotek (IU) vitaminu D3 a stačí jej tak užívat jednou týdně. Tělo si toto množství uloží a postupně je čerpá v míře, v jaké potřebuje,“ říká MUDr. Jana Čepová.