Prvňáček se podle zadání špatně zorientoval a za nevhodně doplněné věty hned přišel trest. Místo vysvětlení a pomoci se už v první třídě dočkal čtyřky.
„Pokud učitelka hodnotí mizerně, je to pro žáky demotivující. A nejhorší je to v první třídě, kde se vztah dětí ke škole formuje a kde jsou všichni žáčci zprvu nadšení. Ale pokud učitelka nerozumí své práci, přijde studená sprcha. Jako u téhle „učitelky“ na ZŠ v Dolních Kounicích,“ píše Robert Čapek neboli Líný učitel, který na případ upozornil na sociální síti.
Škola v Michli po vraždě učitele (†74): Psychologové hovořili s žáky, ti mají strach z dalšího mordu
Ačkoli rodiče dítěte se vše snažili ve škole řešit, ničeho podle Roberta Čapka nedosáhli. „Dítě maminky schytalo od té doby další trojky a čtyřky. Ale takhle to mají s touto „učitelkou“ všechny děti. Dostávají špatné známky nejen z prvouky, ale třeba i z hudební výchovy. Nebo dvojku z diktátu: za jediné chybějící písmenko! V první třídě,“ popisuje situaci Robert Čapek, který se zaměřuje na vzdělávání pedagogů.
Chyby se v kvalitní výuce netrestají, říká Čapek
Jak by podle něho bylo v takovém případě vhodné postupovat? „Chyby se v kvalitní výuce netrestají, nepenalizují snížením známky. Měl by dostat zpětnou vazbu, která mu pomůže se chybu uvědomit," soudí Čapek. V tomto cvičení je navíc podle odborníka možné uznat i více řešení a učitelka by měla tedy nechat žáčka vysvětlit, jak na to přišel.
„Může to být i znak kreativity nebo nekonvenčního myšlení, které by učitelka měla podporovat nebo laskavě korigovat. Právě k těm nejmenším je potřeba přistupovat empaticky, laskavě a s pedagogickým citem, protože první roky jsou pro vztah ke vzdělávání klíčové," dodává pro Blesk.cz Robert Čapek.
Jde o známku, nebo podporu v učení?
Svůj komentář k předložené úloze pro Blesk.cz poskytla i Jindra Plamitzerová, metodička společnosti Scio a dříve také ředitelka základní školy. „Dítě v uvedeném příkladu pravděpodobně pouze nepochopilo (řekla bych dost komplikované) zadání. Jako učitel bych si před zhodnocením jeho práce položila např. otázky: Vysvětlila jsem dostatečně zadání? A není možné přijmout i řešení: Kupují Mírovi raketu, protože z obrázku to dítě vyčetlo? A pokud opravdu ne (což si nemyslím), není pak obrázek spíše matoucí?
Po zjištění příčiny chybování, nebylo by přínosnější namísto nekompromisní čtyřky dát dítěti možnost si cvičení opravit? Opět jsme u toho, zda jde učiteli o známku, nebo o podporu žáka v jeho učení," přemýšlí Plamitzerová.
Jindra Plamitzerová ze Scia se také vyjádřila k hodnocení nejmenších školáků. Způsob hodnocení dítěte v začátcích školní docházky má podle metodičky zásadní vliv na jeho pozdější vztah ke škole i k sobě samému a svým studijním možnostem.
„Bude do budoucna věřit ve své schopnosti a vydrží mu dosavadní přirozená vnitřní motivace k učení? Nebo naopak podlehne dojmu, že bohužel nepatří k těm šikovným a chytrým, a školní docházka tak pro něj bude víceméně ztrátou času dotovaná pravidelnou dávkou frustrace?" ptá se Plamitzerová.
Mnozí učitelé prvních ročníků si podle ní svůj vliv – nebo spíše moc nad dětmi – dosud jakoby dostatečně neuvědomují a trvají na zaběhlých způsobech počítání chyb, červených škrtanců a známkování. „Namísto toho, aby se věnovali rozpoznání, proč dítě chybu udělalo, a nasměrovali ho k tomu, aby příště plánovalo a udělalo svoji práci lépe. Jinými slovy, aby mu takzvaně místo trestu za neúspěch ukázali cestu k úspěchu. Pomoci v tom může mj. slovní hodnocení namísto odosobněného známkování," dodává Plamitzerová.
Zápisy do škol: Na co vše se připravit
Zápisy do škol: Na co vše se připravit Videohub