Zbitá chuť k učení, motivace i sebedůvěra dítěte! Tak hodnotí diskutující oznámkovaný úkol, který na facebookové stránce Líný učitel zveřejnil pedagog Robert Čapek, který se snaží reformovat české školství.

Ukázka na sociální síti vzbudila bouřlivou diskuzi. „ Z tohohle je mi fakt úzko. Já zásadně neopravuji červeně. Brrr. Mám 5. třídu a v matematice jim například dělám počet teček jako počet chyb. Některým, kteří potřebují více pomoci, i u konkrétního špatného výsledku. Za jinak opsaný příklad nikdy nepíšu chybu, jen upozorním na případnou nepozornost. Jakou mají děti radost, když chybu najdou samy,“ komentuje fotku jedna z kantorek.

Ukázkový příklad špatného hodnocení

Hodnocení úkolu zaujalo i bývalou ředitelku základní školy Jindru Plamitzerovou, která se podílí na projektech hodnocení žáků ve společnosti Scio a má za sebou zkušenost učitelky i ředitelky základní školy. Dané hodnocení je podle ní ukázkovým příkladem toho, jak hodnocení opravdu vypadat nemá.

„To, co dítěti paní učitelka, ať už slovně, nebo i graficky, sděluje, je přesným opakem toho, k čemu má vhodné hodnocení vést – a totiž k tomu, aby dítě dostalo zpětnou vazbu o tom, zda už nějakou dovednost či znalost zvládlo, či do jaké míry ji zvládá a případně, na co se má zaměřit, aby se posunulo dál," vysvětuje pro Blesk.cz Plamitzerová. To vše samozřejmě v bezpečném prostředí, kdy je chyba vnímána jako příležitost a kdy jsou oceňovány průběžné úspěchy a vynaložené úsilí.

Demotivující a frustrující...

Ale zde je vše úplně naopak, ačkoliv  podle expertky uvedená žákovská práce dává celou řadu příležitostí, jak žákyni vhodně ohodnotit, motivovat, nasměrovat dál. „Například vidíme, že dítě úkol splnilo – sčítání a odčítání čísel do deseti si procvičilo. A téměř bez chyby. Paní učitelka však vůbec neocenila snahu ani prokázané znalosti a hodnotila známkou 5, tedy jako kdyby žákyně příklad vůbec spočítat nedokázala," vysvětluje Plamitzerová ze Scio. Pro dítě  tak podle ní jde o  naprosto demotivační a pravděpodobně frustrující zkušenost.

Expertka se také domnívá, že mnohem vhodnější  by bylo použít slovní hodnocení, např.: „Domácí úkol jsi vypracovala včas, spletla sis ale cvičení a počítala jsi jiné příklady. Spočítané příklady mají správné výsledky, jen v jednom případě jsi se spletla a místo odečítání jsi použila sčítání. Příště se před vypracováním úkolu raději ujisti, že pracuješ se správným zadáním,“ ukazuje názorně pedagožka.

Kde je pozitivní motivace, ptá se psycholog

Dětský psychoterapeut Miloslav Čedík, kterého Blesk.cz také oslovil, upozorňuje, že v první třídě má na prvním místě jednoznačně být pozitivní motivace. „Dovedete si představit, jak té holčičce je? Je nešťastná, že má ošklivou známku, možná nerozumí, kde udělala chybu. V první třídě je na místě velká shovívavost, protože skoro všichni prvňáčci se těší do školy a neměli bychom jim zavírat cestu k poznání tím, že budou takhle zklamáni,“ vysvětluje Čedík s tím, že úkol mohl zůstat neohodnocen, nebo učitelka vše mohla řešit úplně jinak.

„Určitě bych se napojil na to, co dítě dělalo, a ohodnotil to, co zpracovalo. A zároveň bych se zajímal, jak přesně k tomu nedorozumění došlo. Abychom v dítěti jen nezablokovali radost z poznávání a radost ze školy,“ upřesňuje odborník.

Vyhrocená diskuze

Podle Čedíka je moc dobře, že se taková věc řeší přímo ve veřejném prostoru a vyvolává diksuze. Je ale také stejně potřebné, aby probíhala komunikace mezi rodičem a učitelkou dítěte. „Aby jim mohla odpovědět na otázku, co bylo tím cílem a proč tak postupovala.  Umím si samozřejmě představit, že ta diskuze bude vyostřená,“ přiznává Čedík.

Doma dítě může uklidnit hlavně rodič. „Pro dítě je to hodně zátěžová situace, protože na školní scéně je nepřijato, dostalo pětku. Tady tomu může pomoci především citlivý rodič, který umí pofoukat, když se stalo něco ne úplně dobrého,“ dodává psychoterapeut a varuje před následky do budoucna, kdy se vztahy mezi dítětem a učitelem mohou kvůli špatné komunikaci zhoršit. „A to přece není cílem,“ uzavírá Čedík.

Jak správně vybrat psací potřeby pro prvňáčka?

Video
délka: 02:32.04

Jak správně vybrat psací potřeby pro prvňáčka? Videohub

Fotogalerie
5 fotografií