Rychlokurz z češtiny: Zvládli byste přijímačky na střední školu? Otestujte se!
-
Čekají vašeho potmka přijímací zkoušky a celá rodina má z toho nervy na pochodu? Klid! Blesk ve spolupráci se společností SCIO připravil přijímačkový rychlokurz! Pomůže vám zjistit znalosti vašeho potomka na 6 praktických ukázkách, ale navíc se dozvíte i rady a tipy, které mu ulehčí tuhle závažnou životní zkoušku! V prvním díle se budeme věnovat tomu, jak se na střední školu přihlásit.
- 1.
4 důležité informace k přijímačkám
■ Kde získat přihlášku na střední školu?
Tiskopisy přihlášek dostanete přímo na základní škole, nebo si je můžete stáhnout na webu Cermatu. Vyplněnou přihlášku v tištěné podobě je nutné poslat nebo donést do školy, kam se hlásíte.
■ Jaký typ přihlášky použít?
Existují čtyři typy přihlášek – nejčastěji využijete růžovou přihlášku k dennímu studiu. Modrá přihláška slouží pro obory s talentovou zkouškou. Hnědá přihláška je určena pro nástavbové studium a zelená pak pro všechny další typy vzdělávání.
■ Kdy přihlášku odevzdat?
Vyplněné přihlášky je nutné do škol doručit osobně, nebo poštou nejpozději do 1. 3. 2019.
■ Tip k přihláškám!
Každý uchazeč si může podat přihlášku na dvě střední školy, a účastnit se přijímaček ve dvou termínech. V přijímacím řízení na obě školy se pak započítá lepší výsledek z každého předmětu zkoušek – vždy je tedy lepší podat dvě přihlášky. Na přijímačky jdete 2x a máte větší šanci získat potřebné body.
- 2.
POZOR! Neprošvihněte termín!
Termíny přijímacích zkoušek pro žáky 9. tříd
● 1. termín 12. 4. 2019 – probíhá na škole, kterou v přihlášce uvedete jako 1.
● 2. termín 15. 4. 2019 – probíhá na škole, kterou v přihlášce uvedete jako 2.
● Náhradní termín konání zkoušek – 13. 5. 2019 a 14. 5. 2019 – probíhá na škole, kde jste se nezúčastnili řádného termínu.
- 3.
Úloha č. 1
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 1
Eva to s těmi břídily a závistivci v práci nikdy neměla lehké, ale dni před dovolenou byly přímo k nevydržení. Konečně se dočkala, dveře kanceláře se za ní zaklapli a ona se vrhla vztříc čtrnácti dnům volna plným novích dobrodružství a zážitků. Její představa o trávení volného času byla zcela jasná – bude ležet na pláži v nějakém přímořském letovisku a užívat si Jižního sluníčka a čerstvého vzduchu. Jen musí dávat pozor, aby se na slunci nespálila, jak se to stalo loni její nejlepší kamarádce. Ta zjevně podcenila dopady slunečního záření na lidskou pokožku a pomněrně dlouhou část své dovolené musela potom strávit mezi čtyřmi stěnami hotelového pokoje. Autorský text Scio.
max. 4 body
1. Najděte ve výchozím textu pět slov, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně:
Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu. Doporučení: Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou ve výchozím textu zapsána s pravopisnou chybou.
Tipy na řešení úlohy :
● Nejlepším postupem je text si přečíst a označit si všechna slova, která by mohla být napsána chybně.
● U každého z označených slov je potom potřeba si jeho pravopis zdůvodnit – určit si mluvnické kategorie, vzpomenout si na pravidla psaní velkých písmen nebo předpon apod.
● Každé slovo, u kterého jste si jistí, že je v textu napsáno s chybou, potom musíte do pole pro správnou odpověď v záznamovém archu napsat pravopisně správně – tedy tak, jak by napsáno mělo být, ale není. Slova s chybami do záznamového archu nepřepisujte, napište pouze pravopisně správné slovo ve stejném tvaru, v jakém se nachází v textu.
● Slova, u kterých si nejste jistí, zda pravopisnou chybu obsahují, do záznamového archu v žádném případě nepište. Vzhledem k bodování je totiž lepší, pokud vám některé ze slov bude chybět, než kdybyste uvedli 5 slov, ale některé z nich by správnému řešení neodpovídalo (tedy bylo by v textu napsáno správně).
● Do záznamového archu musíte slova psát čitelně a tak, aby bylo jasné, která písmena jsou velká a která malá.
Komentáře
● První chybné slovo v tomto textu je slovo zaklapli. Ve větě je přísudkem, tvoří základní skladební dvojici se slovem dveře, které je podmětem. Dveře je slovo pomnožné rodu ženského. To znamená, že v přísudku, který se s podmětem musí shodovat v rodě, jméně a čísle, bude v případě podmětu dveře napsáno vždy -y. Správně by mělo být: zaklaply.
● Další chybné slovo v textu je vztříc. U tohoto slova si musíme uvědomit, že nevzniklo přidáním předpony vz-. Správně je podoba vstříc a je to jedna z věcí, kterou je potřeba si pamatovat.
● Slovo novích je v textu napsáno špatně, je to tedy třetí chybné slovo. Nesmíme se nechat zmást slovem dobrodružství s -í na konci a musíme si určit vzor, podle kterého se slovo nový skloňuje. Jde o tvrdé přídavné jméno, ta mají vzor mladý. V textu je 2. pád množného čísla. Řekneme- -li si stejný pád vzoru, »mladých «, slyšíme, že po d je napsáno y. Správný tvar slova v textu tedy má být nových.
● Čtvrté chybné slovo v textu je Jižního. Je důvod k tomu, aby bylo napsáno s velkým počátečním písmenem? S velkým písmenem na začátku standardně píšeme názvy nebo jména. Naopak přídavná jména se zpravidla píšou s pímenem malým, pokud nejsou součástí názvu. To není tento případ, proto by v textu mělo být napsáno jižního.
● Páté a poslední chybné slovo v textu je pomněrně. Slovo pomněrně je odvozeno od slova míra (měrný, poměrný). Z toho vyplývá, že -n- je v textu navíc, správný tvar je poměrně.
Bodování úlohy:
● Maximum této úlohy jsou vždy 4 body.
● Od maxima úlohy se odečítají body za chyby.
● Za každé slovo, které je v textu s chybou, ale vy ho nenajdete a nenapíšete do záznamového archu, se vám odečte 1 bod.
● Za každé slovo, které je v textu napsáno správně, ale vy ho do záznamového archu přesto uvedete, se vám odečte 1 bod.
● Nelze se dostat do záporného počtu bodů, nejnižší možný počet získaných bodů je 0. K tomuto počtu se můžete dostat i v případě, že tři z pěti slov najdete správně a k nim napíšete ještě další dvě slova, která ale v textu chybu neobsahují. V takovém případě se vám od maxima úlohy, tedy 4 bodů, odečtou 2 body za dvě nenalezená slova a 2 body za dvě slova navíc. Získáte tak 0 bodů. Proto se u této úlohy nevyplatí zbývající slova tipovat – pokud totiž do záznamového archu napíšete tři slova, která jsou řešením úlohy, odečtou se vám pouze 2 body za dvě nenalezená slova, a vy tak získáte body 2.
- 4.
Úloha č. 2
1 bod
2. Ve kterém z následujících slov dochází při jeho skloňování k hláskové změně v kmeni slova (př. hláskové změny: ruka – ruce; kůň – koně)?
a) pomoc
b) záře
c) obora
d) dýně
Postup řešení úlohy :
● Nejprve si zkuste říct všechna slova v prvním pádě množného čísla, jako jsou uvedené příklady v zadání. Řeknete-li si pomoci, záře, obory, dýně, vidíte, že ani v jednom ze slov nedochází k žádné hláskové změně.
● Zkuste si všechna slova vyskloňovat ve všech sedmi pádech jednotného čísla. V takovém případě zjistíte, že ve 3. a 6. pádě slova obora je shodně tvar oboře. V těchto pádech tedy dochází ke změně kmenové hlásky r na ř. Řešením úlohy je tedy C.
Bodování úlohy:
● Pokud v záznamovém archu označíte správné řešení C, dostanete za úlohu 1 bod.
● Pokud v záznamovém archu označíte jinou možnost než C, nebo úlohu vynecháte, žádný bod se vám nepřičte, ale ani neodečte.
- 5.
Úloha č. 3
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 3 – 6
Jiří Dědeček: Životní režim
Tuhle mě znudil můj životní režim, přišlo mi, že pořád běžim a běžim. Žádal jsem zřízence v krematoriu, ať mi dá písemně, že vůbec žiju. On to byl flegmatik, tupec a lempl, napsal mi stvrzenku, nedal tam štempl. Hnedka se rozneslo po celým domě, že jsem se unudil, že už je po mně. Některý plakali, jiní se smáli, některý opravdu, jiní to hráli. Já nemoh najednou vystačit s dechem, tak jsem vlez do truhly pobitý plechem. Leh jsem si na dno a zaklap jsem víko, vzal jsem si s sebou kus chleba a mlíko. Tady mám tutovej životní režim, furt jenom ležim a ležim a ležim. DĚDEČEK, Jiří. Blues pro slušný lidi. Praha: Academia, 2002.
max. 2 body
3. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá výchozímu textu: ano (A), nebo ne (N):
3.1 Text obsahuje refrén.
3.2 Text je básní psanou v próze.
3.3 V textu je zaznamenán dialog.
3.4 V textu se vyskytuje pravidelný rým.
Postup řešení úlohy :
● V této úloze je třeba si uvědomit, že jednotlivé podúlohy na sobě v rámci řešení nejsou závislé. Je tedy nutné řešit každou z nich zvlášť, bez ohledu na řešení úloh předcházejících nebo následujících.
● V podúloze 3.1 máte zjistit, jestli báseň obsahuje refrén. Refrén je část básně nebo písně, která se pravidelně opakuje. Mělo by se jednat o jeden nebo více veršů. Žádný takový úsek ale v básni není, správně je proto možnost N.
● V podúloze 3.2 je uvedeno, že text je básní psanou v próze. Při pohledu na text, který je složený z osmi dvojverší spojených rýmem, je jasné, že se jedná o poezii, neboť próza je vždy neveršovaná. Správně je tedy možnost N.
● V podúloze 3.3 je tvrzení, že text obsahuje záznam dialogu. Dialog je rozhovor, pokud by tvrzení bylo pravdivé, text by musel obsahovat promluvy alespoň dvou mluvčích. Jak ale vidíte, text je vlastně takovou samomluvou jednoho mluvčího, proto je u této podúlohy správně možnost N.
● V podúloze 3.4 se píše, že v textu je pravidelný rým. Když si báseň přečtete, zjistíte, že se jednotlivá dvojverší rýmují. Rým, ve kterém se rýmují vždy dva sousední verše, se nazývá sdružený, jeho schéma je aabbcc. V této podúloze je tedy správně A.
● Podle výše uvedených výsledků vidíte, že jednotlivé podúlohy spolu nesouvisejí nejen při postupu řešení, ale ani v jeho výsledku. Neplatí, že by ze čtyř podúloh vždy dvě musely být ANO a dvě NE, je klidně možné, že správným řešením všech úloh bude NE a podobně.
Bodování úlohy:
● U této úlohy je uvedeno maximum 2 body. Podúlohy jsou ale čtyři. Pokud všechny čtyři podúlohy vyřešíte správně, dostanete 2 body.
● Pokud správně vyřešíte pouze tři podúlohy a čtvrtou zodpovíte špatně (případně vynecháte), odečte se vám od maxima úlohy 1 bod. V takovém případě tak získáte 1 bod.
● Pokud správně vyřešíte pouze dvě podúlohy a další dvě zodpovíte špatně (případně vynecháte), odečtou se vám od maxima úlohy 2 body (1 za každou nesprávnou podúlohu). Získáte tedy 0 bodů.
● 0 bodů získáte i v případě, že špatně zodpovíte (případně vynecháte) tři ze čtyř podúloh nebo celou úlohu.
- 6.
Úloha č. 4
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 3 – 6
Jiří Dědeček: Životní režim
Tuhle mě znudil můj životní režim, přišlo mi, že pořád běžim a běžim. Žádal jsem zřízence v krematoriu, ať mi dá písemně, že vůbec žiju. On to byl fl egmatik, tupec a lempl, napsal mi stvrzenku, nedal tam štempl. Hnedka se rozneslo po celým domě, že jsem se unudil, že už je po mně. Některý plakali, jiní se smáli, některý opravdu, jiní to hráli. Já nemoh najednou vystačit s dechem, tak jsem vlez do truhly pobitý plechem. Leh jsem si na dno a zaklap jsem víko, vzal jsem si s sebou kus chleba a mlíko. Tady mám tutovej životní režim, furt jenom ležim a ležim a ležim. DĚDEČEK, Jiří. Blues pro slušný lidi. Praha: Academia, 2002.
1 bod
4. Které z následujících ustálených spojení má svým významem nejblíže k výrazu je po mně z výchozího textu? (Posuzované spojení se nachází ve zvýrazněné části výchozího textu.)
a) jsem v Pánu
b) nejsem na řadě
c) mám na kahánku
d) je to se mnou nahnutý
Postup řešení úlohy :
● Nejprve si musíte uvědomit, co znamená spojení v zadání. Je po mně má význam jako: jsem mrtvý.
● Teď musíte najít možnost, která významu spojení v zadání odpovídá.
● V možnosti A vidíte spojení jsem v Pánu, které má stejný význam jako je po mně, obě spojení znamenají: jsem mrtvý. Možnost A je správným řešením, podívejme se ještě na významy spojení v ostatních možnostech.
● Spojení nejsem na řadě v možnosti B znamená, že na mně ještě v něčem není řada, nedošlo na mě.
● Spojení mám na kahánku v možnosti C znamená, že jsem v ohrožení života. To ale také znamená, že jsem stále naživu, tedy to neodpovídá spojení v zadání.
● Spojení je to se mnou nahnutý v možnosti D má význam podobný jako spojení v možnosti C.
Bodování úlohy:
● Pokud v záznamovém archu označíte správné řešení A, dostanete za úlohu 1 bod.
● Pokud v záznamovém archu označíte jinou možnost než A, nebo úlohu vynecháte, žádný bod se vám nepřičte, ale ani neodečte.
- 7.
Úloha č. 5
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 3 – 6
Jiří Dědeček: Životní režim
Tuhle mě znudil můj životní režim, přišlo mi, že pořád běžim a běžim. Žádal jsem zřízence v krematoriu, ať mi dá písemně, že vůbec žiju. On to byl fl egmatik, tupec a lempl, napsal mi stvrzenku, nedal tam štempl. Hnedka se rozneslo po celým domě, že jsem se unudil, že už je po mně. Některý plakali, jiní se smáli, některý opravdu, jiní to hráli. Já nemoh najednou vystačit s dechem, tak jsem vlez do truhly pobitý plechem. Leh jsem si na dno a zaklap jsem víko, vzal jsem si s sebou kus chleba a mlíko. Tady mám tutovej životní režim, furt jenom ležim a ležim a ležim. DĚDEČEK, Jiří. Blues pro slušný lidi. Praha: Academia, 2002.
1 bod
5. Ve kterém z následujících veršů výchozí básně je použita pouze spisovná čeština?
a) že jsem se unudil, že už je po mně.
b) Některý plakali, jiní se smáli,
c) tak jsem vlez do truhly pobitý plechem.
d) vzal jsem si s sebou kus chleba a mlíko.
Postup řešení úlohy :
● Pro správné vyřešení této úlohy není ani potřeba nahlížet do výchozího textu, vše potřebné máte v jednotlivých možnostech. Práce pouze s nimi vám ušetří drahocenné minuty.
● V možnosti A není žádné slovo, které by bylo napsáno nespisovně – všechna slova jsou zcela v souladu se spisovnou normou českého jazyka. A je tedy správným řešením, ještě si to však ověřte prozkoumáním všech ostatních možností.
● V možnosti B můžete vidět nespisovný tvar slova Některý. Tento slovní tvar je v některých pádech spisovný, v textu je ovšem použit v první pádě množného čísla, kde je jediným noremním tvarem tvar Někteří.
● Možnost C obsahuje nespisovný tvar slovesa vlez. K vynechání koncové souhlásky často dochází v běžné řeči, v psaném textu se využívá především k vyjádření expresivity textu. Správný tvar první osoby jednotného čísla minulého času slovesa vlézt je vlezl.
● Možnost D není správným řešením kvůli tvaru slovu mlíko. Ačkoli se toto slovo v běžně mluvené řeči často užívá, jediným správným spisovným výrazem je mléko.
Bodování úlohy:
● Pokud v záznamovém archu označíte správné řešení A, dostanete za úlohu 1 bod.
● Pokud v záznamovém archu označíte jinou možnost než A, nebo úlohu vynecháte, žádný bod se vám nepřičte, ale ani neodečte.
- 8.
Úloha č. 6
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 3 – 6
Jiří Dědeček: Životní režim
Tuhle mě znudil můj životní režim, přišlo mi, že pořád běžim a běžim. Žádal jsem zřízence v krematoriu, ať mi dá písemně, že vůbec žiju. On to byl fl egmatik, tupec a lempl, napsal mi stvrzenku, nedal tam štempl. Hnedka se rozneslo po celým domě, že jsem se unudil, že už je po mně. Některý plakali, jiní se smáli, některý opravdu, jiní to hráli. Já nemoh najednou vystačit s dechem, tak jsem vlez do truhly pobitý plechem. Leh jsem si na dno a zaklap jsem víko, vzal jsem si s sebou kus chleba a mlíko. Tady mám tutovej životní režim, furt jenom ležim a ležim a ležim. DĚDEČEK, Jiří. Blues pro slušný lidi. Praha: Academia, 2002.
2 body
6. U zvýrazněného souvětí ve výchozím textu určete větu/ věty hlavní a větu/věty vedlejší včetně jejich druhu:
Postup řešení úlohy :
● Vyznačené souvětí: Hnedka se rozneslo po celým domě, že jsem se unudil, že už je po mně se skládá ze tří vět.
● První věta Hnedka se rozneslo po celým domě je větou hlavní. U vět hlavních se žádný druh neurčuje, takže tato informace v odpovědi postačí.
● Věta že jsem se unudil je větou vedlejší. Abyste zjistili její druh, je třeba použít otázku a větu hlavní. Na tuto větu se nejlépe zeptáte: Kdo, co se rozneslo po celým domě? Odpověď bude: že jsem se unudil. Prvním pádem se ptáme na vedlejší věty podmětné. A přesně to je také druh této věty.
● Věta že už je po mně funguje stejně jako věta předchozí. Dosadíte- li si ji za odpověď na otázku s větou hlavní v přechozím bodě, zjistíte, že tam patří. Jedná se tedy také o vedlejší větu podmětnou.
● Do záznamového archu je zapotřebí napsat správné odpovědi přesně tam, kam patří – nepoplést si místo pro větu hlavní a věty vedlejší a podobně.
Bodování úlohy:
● Jak vidíte nad úlohou, před počtem bodů není zkratka max. To znamená, že za úlohu není možné získat částečný počet bodů.
● Pokud máte celou úlohu zodpovězenou správně, získáte 2 body.
● Pokud máte špatně třeba jen část úlohy (například 1 větu ze 3), nebo úlohu zcela vynecháte, dostanete 0 bodů.