Když si sami připravíte zdravé dietní jídlo do krabičky na celý další den, vyjde vás to podstatně levněji. Samozřejmě je potřeba hlídat si poměr živin (bílkovin, tuku a sacharidů) a nepřekračovat doporučený příjem energie.

Ten se, pokud chcete hubnout, pohybuje nejčastěji mezi 5 až 6500 kilojoulů u žen a kolem 7000 kilojoulů u mužů. Záleží ale na tom, jaké máte zaměstnání a jestli sportujete (pro méně aktivní život potřebujete i méně přijaté energie), i když pohyb by měl být vždycky nedílnou součástí úpravy stravy. Výhodou seriózních krabičkových diet (ne každá firma je nabízí) je předchozí konzultace s odborníkem, který vám přesně stanoví, jaké hodnoty by měl váš jídelníček mít.

Pokud si chcete připravovat krabičky doma a nevíte si rady s gramáží a výživovou hodnotou, můžete si sjednat schůzku s nutričním poradcem. Do »samoléčby« se nikdy nepouštějte sami, pokud máte cukrovku nebo potřebujete dodržovat nějakou speciální dietu, například jaterní či žlučníkovou, raději se svěřte do rukou odborníků.  

Připravte se na to, že chystání jídla vám zabere minimálně hodinu času, k tomu připočtěte ještě čas strávený nákupem potravin. Odměnou vám ale bude vyvážené jídlo, které budete mít celý den po ruce, a cesta ke štíhlejší postavě tak bude o něco snazší.

Jak na to? Krabičkové diety obsahují pět porcí jídel denně – snídani, dopolední svačinu, oběd, odpolední svačinu a večeři. „Snídani si můžete dopřát bohatší, spolu s případnou dopolední svačinou může tvořit klidně čtvrtinu denní přijaté energie. Oběd by měl být okolo jedné třetiny denního příjmu energie a druhá polovina dne, tedy odpolední svačina a večeře, okolo 40 %,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fora zdravé výživy.

Pokud chcete zhubnout, musíte svůj jídelníček radikálně změnit

Pokud se chystáte navečer sportovat, můžete si připravit odpolední svačinu bohatší s obsahem ovoce a následná večeře by měla následovat nejdříve hodinu po aktivitě. Jejím základem by měla být zelenina doplněná kvalitní bílkovinnou potravinou, jako je kuřecí maso, ryba, sýr nebo tvaroh.

Jaké potraviny používat:

  • drůbeží maso, ryby (nesmažené, ideálně vařené nebo pečené)
  • méně tučný tvaroh, jogurty, sýry
  • semínka, vločky, případně oříšky
  • zeleninu, ovoce
  • luštěniny
  • olivový nebo řepkový olej, kvalitní margaríny

Čemu se vyhněte:

  • tučnému masu
  • strouhance
  • bílému pečivu
  • úpravě smažením
  • cukru a sladkostem

Výhody:

+ Jídlo připravené doma vás vyjde mnohem levněji než krabičkové diety objednané u firem

+ Máte přehled o tom, co jíte a kolik energie s jídlem přijmete (na rozdíl od stravování v restauracích)

+ Můžete jídla přizpůsobit svým individuálním chutím

+ Nehladovíte, jíte pravidelně a hubnete 3 až 6 kilo za měsíc

Nevýhody

-         Do práce s sebou taháte krabičky a sáčky

-         Denně obětujete hodinu i více času přípravě

-         Jídlo musíte plánovat už při nákupu a je potřeba vymýšlet jídelníček na každý den

-         Než budete umět odhadnout porce, musíte se naučit počítat kalorie

Jídlo musí být pestré

Příklad, jak by mohla vypadat domácí krabičková dieta pro ženu se sedavým zaměstnáním, která se snaží pravidelně cvičit a jejíž energetický příjem je max. 9000 kJ na den.

Recepty na první dva dny si prohlédněte ve Fotogalerii pod článkem. Další jídelníčky budeme uveřejňovat v příštích dnech.
Fotogalerie
4 fotografie