Pokud se s chutí zakusujete do rajčat, věřte, že vaše tělo si lebedí. Rajská jablíčka jsou totiž vskutku rajským pokrmem! Jejich pozitivní účinky na naše tělo jsou až ohromující: Podporují krvetvorbu i imunitu, prospívají pokožce, vlasům i nehtům, mají antibakteriální účinky.

Snižují riziko výskytu rakoviny, nebezpečného cholesterolu, kardiovaskulárních a degenerativních onemocnění, udržuje činný imunitní systém, zabraňuje stárnutí kůže a slouží jako ochrana před negativními účinky UV záření.

Rajčata jsou dobrá, ale hlavně zdravá

Obzvláště zajímavou látkou, kterou nám rajče dává, je lykopen. Tento důležitý antioxidant byl objeven teprve před pár lety a lékaři k němu upínají velkou pozornost.

Jde totiž o látku, kterou si lidské tělo samo nevyprodukuje, ale získá ji jen vhodnou stravou. Například u mužů po padesátce 6 mg lykopenu denně ochrání prostatu. Tato dávka však odpovídá dvanácti středně velkým rajčatům...

„Lykopen zvyšuje aktivitu enzymů a tak podporuje vlastní obranný systém organismu. Koncentrace lykopenu je větší v rajčatové šťávě, jeho využití se zvyšuje tepelnou úpravou a přidáním oleje,“ uvedla nutriční terapeutka Věra Boháčová.

Odkud pocházejí rajčata?

Pravlastí rajčat je patrně mocná incká říše. Z Peru, Ekvádoru, možná i Mexika se po objevení Ameriky dostala do Evropy, kde se pevně ujala v mnohých kuchyních. Například Italové se bez rajčat prostě neobejdou a i naše kuchyně je hojně využívá. Výhodou této zeleniny navíc je, že si ji můžete sami vypěstovat a dá se jíst syrová, zavařená, sušená, jako pyré, protlak, může se pít jako džus a dokonce i jako alkoholický nápoj! Rajčata však nejezte, pokud nejsou zralá.To totiž obsahují solanin, který způsobuje bolesti hlavy.

Co všechno rajče obsahuje:

* vitamin C stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst

* vitamin E antioxidant, chrání buněčné membrány před poškozením volnými radikály

* vitamin B nezbytný pro správné fungování metabolismu

* provitamin A chrání buňky před nadměrným ozářením

* lykopen důležitý antioxidant, který ochraňuje buňky těla před volnými radikály

* draslík důležitý pro zdravý vývoj organismu

* železo nedostatek způsobuje chudokrevnost

* vápník podporuje růst a sílu kostí

* fosfor, zinek, chrom