Spotřebitelé si stále více stěžují, že je obtěžuje jak samotné posílání nevyžádaného zboží, tak i opakované požadavky na úhradu peněz. Někteří se bojí, aby je za nezaplacení nečekal soudní postih, a tak raději pošlou požadovanou finanční částku, aniž by si zboží kdy objednali. Vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený ale doporučuje: „Pokud si spotřebitelé danou zásilku neobjednali a nemají o ni zájem, rozhodně by ji neměli platit. Nejsou dokonce povinni zboží dodavateli vracet

ani jej na to upozorňovat. Jedná se o právní úpravu plnění bez objednávky, která vychází z občanského zákoníku.“

Někdy se taky stane, že si zákazník jednou zboží objedná, následně mu ale přichází další, nechtěné předměty. Lukáš Zelený upozorňuje: „V první řadě je třeba si řádně kontrolovat původní objednávku,

a to včetně textu psaného drobným písmem. Následné zásilky zpravidla přicházejí kvůli nepozornosti zákazníků, kteří si například nevšimli, že se zasláním zboží vlastně souhlasí.“

Pro ty, kteří si s případnou reakcí na nevyžádanou zásilku nevědí rady, připravil časopis dTest vzorový dopis s názvem Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží, který si zdarma můžete stáhnout na www.dtest.cz/neobjednanezbozi.

Pokud máte dotazy ohledně podobných obchodních praktik, obrátit se můžete na poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.