Firmy to samozřejmě nedělají z dobroty srdce. Potřebují motivovat a udržet své zaměstnance. Navíc si pak ještě některé typy výhod můžou odečíst z daní. A právě mezi takové daňově zvýhodněné výhody, patří vzdělávání, stravenky i penzijní připojištění.
Stravenky se vrací na výsluní
Vzdělávání nabízí svým zaměstnancům hned osm z deseti firem. Investice se jim ale vrátí. Třeba v tom, že se vzdělanými lidmi má firma větší šanci prorazit na trhu. Nabídce vzdělávání se ale těsně v patách drží stravenky, které tak prožívají jakési znovuzrození. Nabízí je totiž nejvíc firem za posledních šest let. Zjistil to společný průzkum ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 120 českými společnostmi.
Firmy přidávají lidem na penzi
Trojlístek výhod, které firmy nejčastěji nabízejí, zavírá příspěvek na penzijní připojištění. Nabízí ho hned 74 % firem, které se průzkumu zúčastnily.
„Pro firmy je samozřejmě zajímavější přispívat na penzijní připojištění a odečíst si tuto investici z daní, než přidat zaměstnanci stejnou částku v základním platovém ohodnocení,“ řekl Jiří Běťák z ING pojišťovny. Firmy už podle něj příspěvek na penzi vnímají jako standardní zaměstnaneckou výhodu a stoupají i jejich příspěvky. Zaměstnancům tak v průměru platí téměř 600 korun, nejvyšší příspěvky dosahují 2200 Kč měsíčně.
Přestože krize a nejistá hospodářská situace trvají, firmy zatím zaměstnanecké benefity nijak neořezávají. Výjimku tvoří vzdělávání, na kterém plánuje v budoucnu ušetřit 17 % firem.
Je libo mobil?
Mobil je už běžnou pracovní pomůckou, kterou vlastnit znamená spíš povinnost než výhodu. Patří ale zároveň mezi nejčastější výhody, které firmy nabízejí. Na rozdíl od stravenek si ale ani mobil, ani služební auto nemohou odečíst z daní. Obě tyto výhody shodně nabízí 75 % firem. Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy, začínají firmy od mobilu jako benefitu ustupovat. Neznamená to ale, že by ho lidem nenabízely. Jen ho neoznačují za výhodu.
Naopak se do popředí začínají tlačit tzv. zážitkové odměny. Společnosti tak lidem nabízejí např. příspěvky na sport, kulturu nebo dovolenou.