Co může na první pohled vypadat jako mumraj, ve kterém se těžko vyznáte, je dobře organizované skladiště. Každá ulička, police i místo pro paletu má své číslo a kód. Podle toho se orientují například vychystávači – tedy skladníci, kteří podle objednávky vychystávají – tedy vyskladňují zboží. To pak rozváží auta do jednotlivých obchodů. „Naše společnost má dvě distribuční centra. V nich je zaměstnáno na 1500 lidí, používáme 230 nákladních vozů, které podniknou každý den 4 jízdy, denně tak urazí celkem 78 tisíc kilometrů. Vyexpedují 2 850 000 kilogramů zboží na 7000 paletách nebo ve 400 tisících krabicích denně,“ uvedla Dagmar Šmídová ze společnosti Ahold, která u nás provozuje obchody Albert.
Skladníci tak v distribučních centrech pracují na dvě, někteří i na tři směny a o práci tohoto typu je mezi lidmi zájem. „Na portálu Prace.cz bylo v lednu inzerováno na 240 volných míst skladníků/manipulantů,“ uvedl mluvčí portálu prace.cz Tomáš Dombrovský a dodal: „Obdobně jako u dalších řadových pozic, u kterých zaměstnavatelé nekladou tak vysoké nároky na kvalifikaci, je konkurence uchazečů o zaměstnání. Na jeden vystavený inzerát se běžně hlásí i více než 70 zájemců.“
Další volná místa jsou pro řidiče vysokozdvižných vozíků. „Těch je k dispozici bezmála 80 a zájem je i o specialisty zásobovacího řetězce. V posledním zmíněném případě je konkurence mezi uchazeči výrazně nižší,“ zakončil Dombrovský.
Platí mě podle toho, jak jsem šikovná
Ilona Doležalová (43), skladová dělnice – vychystávačka
Tři roky pracuje původně malířka porcelánu jako vychystávačku v distribučním centru společnosti Ahold v Klecanech. Každý den jezdí s »ještěrkou« a připravuje zboží, které pak auta rozváží do prodejen Albert po republice.
Na ranní směnu vstává Ilona Doležalová před půl pátou. „Bydlím v Roudnici nad Labem a do práce nás sváží podnikový autobus. Na zastávce musím být něco popáté, před šestou jsme v práci a od 6.15 hodin mi začíná směna,“ popisuje začátek dne. V šatně se převlékne do montérek, pod nimi má další dvě vrstvy oblečení, obuje boty s kovovou špičkou, natáhne rukavice a vyráží na své pracoviště. „Pracuji v chlazeném skladu a mou prací je vychystávat zboží, pro které si pak přijíždí auta a rozváží je do prodejen Albert,“ vysvětluje. Vychystávání je vlastně příprava zboží přesně podle objednávkového listu jednotlivých provozoven.
Ve skladu je celoroční teplota 4 stupně. „Mě to vyhovuje, já jsem sem chtěla. V zimě tady máme kolikrát tepleji než venku a v létě to příjemně zchladí,“ líčí Ilona
Nezbytnou součástí jejího pracovního náčiní je skener. Jím nasnímá nejen své osobní číslo, ale i jednotlivé objednávky.Vychystané zboží odveze Ilona na nízkozdvižném vozíku do uliček, kolegyně z expedice zásilku znovu překontrolují a nakonec ji řidič naloží a odveze. „Na práci je dobré, že tu jsme každý sám za sebe. To znamená, kolik měsíčně zvládnu vychystat zboží, podle toho dostanu mzdu. Nejvyšší bonus je 6000 k platu,“ říká Ilona.
Zarazila vás ta kovová špička v botě skladnice Ilony? Ta je tam proto, aby si nezranila nohu, pokud by ji náhodou vypadla přepravka se zbožím.
Řidiče si volám »esemeskou«
Miroslav Maleček (25), pracovník fyzického příjmu
Miroslav Maleček pracuje v centrálním skladu za Prahou už pět let a začínal také jako vychystávač. Nyní koordinuje zásilky se zbožím, které přiváží dodavatelé.
Náplní každé z jeho třísměnného provozu je příjem zboží. „Na počítači zjistím, jaké přijelo od dodavatelů zboží. Na starosti mám jídlo, drogerii a balené vody. Počítačový systém pak odešle řidiči auta SMS s číslem rampy, kde na něj čekám,“ vysvětluje Miroslav a pokračuje: „Řidič vyskladní zboží, já to pomocí skeneru a štítcích na paletách překontroluji a když je vše v pořádku, potvrdím řidič doklad a jdu na další auto.“
Minimum vyložených aut za směnu je 11, Miroslav jich zvládne i 16. „Začínal jsem jako vychystávač a asi po roce jsem povýšil a nyní přejímám zboží od dodavatelů. Další žebříčkem v postupu je kancelářská práce, ale mě teď tohle baví. Navíc pracuji na suchém skladu, takže tady nemáme takovou zimu jako kolegové,“ zakončuje Miroslav, který také využívá podnikový svoz autobusem, jeho bydlištěm je totiž Mělník.
Jakou si skladník »vychystá« mzdu?
Rozdíly jsou tak jako snad v každém povolání kraj od kraje. Závisí to samozřejmě i na velikosti firmy. Tradičně největší plat dostanou lidé v Praze a okolí. U skladníků je ale na srovnatelné úrovni s metropolí i mzda v Brně a okolí. „Praha a Brno se pohybuje nejčastěji v rozmezí 13 až 23 tisíc, regiony 12 až 19 tisíc,“ uvedl mluvčí portálu Prace.cz Tomáš Dombrovský.