Že nízká poptávka trápí automobilky a prodejce bytů, není žádnou novinkou. Překvapivé ale je, že nižší prodeje zaznamenávají také například výrobci toaletního papíru, knižní nakladatelství a nebo provozovatelé divadel.

Balená voda
Největší prodejce balené vody na světě, firma Nestlé, ohlásil minulý rok velký pokles prodejů v bohatých západních zemích. Lidé totiž začínají zjišťovat, že mnohem levnější voda z kohoutku jim neublíží. Potravinářské firmy tak ztráty částečně kompenzují vyšším prodejem balených vod v rozvojových zemích.

Byty
Stalo se pravidlem, že když developeři nabídli nové byty, zaprášilo se po nich dřív, než byly vůbec postavené. Kvůli tomu stouply ceny bytů do neúměrných výšin. Zlaté časy však developerům skončily a nadnesené ceny teď snižují. Příkladem může být firma Finep, která dřív nabízela garsonky na kraji Prahy daleko za hranicí dvou milionů. Teď firma snižuje ceny pražských garsonek o zhruba 200 tisíc korun. Některé větší byty zlevnila dokonce i o téměř 600 tisíc korun.

Nábytek
Firmy, které se chystaly nakoupit do svých kanceláří nový nábytek, začaly kvůli krizi rušit objednávky. Navíc i obyčejné rodiny si vybírají nábytek jen za velmi výhodné ceny. Na to zareagovali největší prodejci nábytku, kteří chystají slevy. Například švédská Ikea letos v Česku zlevní v průměru o tři procenta.

Jídlo v restauracích
Z restaurací jsou nejvíc zoufalé ty luxusní, kde se prodávají předražená jídla. Vyzrát na finanční krizi chtěl svým odvážným pokusem například majitel pražské luxusní restaurace Michal Jeník. Dočasně dal lidem možnost zaplatit za jídlo tolik, kolik uznají za vhodné. V restauraci se mu ale začali kupit »nenažranci«, kteří mu za pokrmy dávali směšné částky. „Někdy mi třeba zaplatili za tři chody třicet korun, jindy dokonce nic,“ krčil rameny zklamaný Jeník. A tak akci zrušil.

Elektronika
Slevy se dají čekat u zboží, jako jsou například ledničky, myčky, fotoaparáty a digitální kamery. Lidem totiž stačí to, co už mají. Obchody s elektronikou tak zachraňuje hlavně prodej LCD televizorů a set-top boxů, které lidé nakupují kvůli přechodu na digitální vysílání. Dobře si v době krize vedou i prodejci počítačů.

Značkové oblečení
Firmy prodávající značkové oblečení, například Adidas, hlásí až dvacetiprocentní slevy nového oblečení. Prý kvůli tomu, aby pomohly lidem v době celosvětové krize. Ve skutečnosti však firmám nic jiného nezbývá, protože lidé začali kupovat méně značkového oblečení. Některé luxusní značky kvůli menším poptávkám zlevnily starší kolekce dokonce i o 70 procent.

Drahá dovolená
Problémy s poptávkou během krize mají i cestovní kanceláře. Češi přestali tolik utrácet za drahé luxusní dovolené v exotických lokalitách. Pokud si ale někdo myslí, že kvůli tomu cestovky zlevní, je na omylu. „Kvůli oslabenému kurzu koruny si cestovní kanceláře nemohou dovolit snižovat ceny zájezdů,“ řekl k tomu Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Toaletní papír
Je to až neuvěřitelné, ale v současné době trpí také výrobci toaletního papíru. Na menší prodeje toaletních papírů si stěžuje například známá firma Kimberly-Clark. Podle odborníků jde však o dočasný jev, protože lidé v době krize nekupují do zásoby takové množství extra velkých balení toaletního papíru jako dřív.

Knihy a časopisy
I nakladatelství hlásí poklesy tržeb. Lidé přestávají kupovat jak knihy, tak i časopisy. Z knih nejdou na odbyt hlavně drahé encyklopedie, jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Časopisy si lidé pro změnu raději přečtou zdarma na internetu, i když to není tak pohodlné.

Zábava a sportování
V posledních letech začal být v Česku velmi populární golf. V době krize ale Češi raději ušetří za drahé golfové hole a vstupné na hřiště a zacvičí si doma. Řada golfových hřišť tak snižuje ceny vstupného. Lidé přestávají chodit i do divadel a kin, kde jsou kvůli tomu také vidět různé slevové akce.

Automobily
Není žádnou novinkou, že automobilky v době krize trpí ze všech firem nejvíc. Například společnosti Škoda se v lednu propadly oproti loňskému roku prodeje o téměř 36 procent. Pro zákazníky to má však jednu velkou výhodu. Nové škodovky kvůli krizi zlevňují až o sto tisíc korun.