Mimořádnou odstávku vyhlásilo vedení společnosti kvůli celosvětové krizi v automobilovém průmyslu.

Škodovka začala postupně zastavovat výrobu už 17. prosince ve všech svých podnicích - Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách. Na nucenou dovolenou muselo jít zhruba devět tisíc lidí. Pro 700 z nich bude ale návrat do práce znamenat úplně jiné pracovní zařazení.

Odbory musely společně s vedením firmy vypracovat takzvanou normu obsluhy a určitým počtem kmenových zaměstnanců nahradit propuštěné agenturní pracovníky. "Nejvíc jich pracovalo ve svařovně. Tam teď postupně přesuneme část zaměstnanců z výroby nových oktávií. Kvůli tomu vzniklo i nové rekvalifikační středisko," řekl včera Blesku odborový předák Jaroslav Povšík. Škodovka zažívá podle něj nejhorší období od doby, kdy se spojila s Volkswagenem. V prvním pololetí letošního roku bude automobilka navíc kvůli poklesu poptávky vyrábět jen čtyři dny v týdnu.

Josef Karásek (32), skladník: Musím šetřit
"Odstávku výroby jsem si docela užíval, jen mi trochu vadilo, že přítelkyně Klárka musela chodit do práce. Já jsem pro změnu chodil na dlouhé procházky s naším pejskem Lemmym. Do hospody mě to ani nelákalo, protože počítám každou korunu. Zpátky do práce se ale těším."

Josef Karásek
Autor: Jan Doležal


Jaroslav Tržický (54), dělník: Nudil jsem se
V automobilce pracuje jedenáct let a jak sám říká, na prodlouženou dovolenou se docela těšil. "To jsem ale netušil, co mě čeká. Už po třech dnech jsem se začal příšerně nudit. Kdyby bylo léto, bylo by to v pohodě. Chodil bych na ryby nebo se rýpal v zahrádce. Takhle mi nezbylo nic jiného, než se povalovat u krbu, koukat na televizi a chodit s kamarády na pivo."

Jaroslav Tržický
Autor: Jan Doležal


Problémy řeší i další automobilky

Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor plánuje omezit kvůli poklesu poptávky výrobu v domácích továrnách o 25 až 30 procent. Její menší domácí konkurent Ssangyong Motor byl kvůli slabé poptávce dokonce nucen požádat o ochranu před bankrotem a před věřiteli. Společnost Hyundai v listopadu zahájila sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Nedávno však potvrdila, že nyní kvůli hospodářské krizi omezí výrobu jen na čtyři dny v týdnu