"Důvodem je pokles poptávky po našich vozech, především na nejdůležitějších západoevropských trzích," zdůvodnil rozhodnutí firmy její mluvčí Jaroslav Černý.
Po čtvrtečním jednání o kolektivní smlouvě to řekli předseda firemních odborů Jaroslav Povšík. Podle Povšíka se tak mimo jiné podaří zabránit propouštění kmenových zaměstnanců. Analytici očekávají že omezení výroby v největší domácí automobilce dopadne i na její dodavatele.
Omezí pondělky a pátky
Výroba bude stát vždy v pátek, výjimkou bude linka vyrábějící roomstery, která se zastaví vždy v pondělí. Zaměstnanci zůstanou doma za 75 procent průměrného výdělku, v únoru navíc s denním příplatkem 50 korun.
Letos automobilka přeruší provoz 19. prosince. Výroba měla být spuštěna v pondělí 12. ledna, ale lidé přijdou poprvé do práce až v úterý 13. ledna. Od pondělí 19. ledna pak začne pravidelný čtyřdenní pracovní týden, který bude trvat až do června. V pondělí vždy bude stát výroba roomsteru v Kvasinách, ostatní závody zastaví výrobu vždy v pátek. Na druhý a třetí červencový týden je naplánovaná celozávodní dovolená.
Přerušení výroby se letos konalo již několik. Firma letos počítala s výrobou nejméně 700 000 automobilů, ale kvůli klesající poptávce způsobené finanční krizí musela produkci omezit. Očekává, že letos prodá 690 000 vozů, tedy o 9,5 procenta více než loni.
Kvůli krizi nedávno začala automobilka rovněž omezovat stavy agenturních pracovníků. Od září snížila jejich počet přibližně o 1500. Jsou to především cizinci, propouštění českých zaměstnanců se zatím nepředpokládá.
"Informace o omezení výroby je pro mne zcela nová. Podle mého názoru je omezení výroby pořád lepší než propouštění. Jedná se samozřejmě o reakci na situaci na evropském trhu," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek s tím, že každé omezení u finálního výrobce má dopad na dodavatele. "Pokud se sníží výroba o několik tisíc vozů, tak se vyrobí o několik tisíc méně komponentů, tedy dopad je naprosto logický," dodal Šípek.
Škodováci dostanou jen 75% platu

škoda auto
(autor: ČTK)
Zpět
na
Krize se podepisuje také na jednom z největších tuzemských zaměstnavatelů. Automobilka Škoda Auto omezí od ledna do června výrobu na čtyři pracovní dny.