Pro 20 tisíc zaměstnanců to znamená, že až do půlky příštího roku budou dostávat menší plat. A jestli si někdo myslí, že mu to může být jedno, šeredně se mýlí.

Ještě před rokem se v automobilce jelo na plné obrátky a pracovalo se tu i v sobotu. Teď budou muset lidé ze Škodovky po nucené měsíční vánoční dovolené o pátcích zůstat doma a brát jen třičtvrtě platu.

"Máme nedostatek objednávek, hlavně z nejdůležitějších trhů západní Evropy," vysvětlil mluvčí Škodovky Jaroslav Černý. Místo plánovaných 700 tisíc tak příští rok výrobní linku opustí o 130 tisíc vozů méně. Pět dní se bude vyrábět jen nový Superb a Yeti. Razantní krok Škodovky je špatnou zprávou pro každého, byť by byl automobilovému průmyslu na hony vzdálen. Kvůli potížím výrobců aut totiž klesá průmyslová výroba, která byla v říjnu o 7,6 % nižší než vloni. Znamená to méně peněz pro stát a horší časy pro všechny. Tak důležité je odvětví, které přímo zaměstnává 130 tisíc lidí a nepřímo další statisíce.

V příštích měsících ohlásila Asociace automobilového průmyslu propouštění téměř 14 tisíc lidí. Nakonec jich může být ještě víc. Také odbory ve Škodovce připouštějí, že se čtyřdenní pracovní týden může protáhnout na více než půl roku. Nikdo totiž neví, kam až pokles zájmu o nová auta může jít.

Také mateřský koncern mladoboleslavské Škodovky - Volkswagen - v listopadu prodal o 16,5 procenta méně aut než vloni. "Automobilky se teď budou muset soustředit na výrobu menších, levnějších vozů. Zlepšení se dá čekat až koncem příštího roku," soudí analytik Next Finance Vladimír Pikora.


mladá boleslav
Autor: Jan Doležal

Škoda Mladá Boleslav
Počet zaměstnanců: 27.000
Průměrný plat: cca 27.000
Počet vyrobených vozů ročně: letos 680 000, dochází ke krácení asi o 130.000 aut


Mladá Boleslav: Městem obchází strach

Strážníci posilují hlídky, sčítající stále přibývající bezdomovce a živnostníci naříkají. Taková je teď situace v Mladé Boleslavi. Lidé se bojí, že davy propuštěných cizinců začnou krást.

A ti, kteří jsou závislí na kupní síle lidí, mají strach, že jeden po druhém zkrachují. Dva tisíce propuštěných agenturních pracovníků hlavně ze Slovenska a Polska a stejný počet zřejmě před vyhazovem trápí strážníky i policii. Nové rozhodnutí o zkrácení pracovního týdne pak hlavně živnostníky. Lidé budou mít méně peněz a to může spustit lavinu krachů.

Obavy má i vedení města. "Mladoboleslaváci byli vždycky zvyklí na vyšší životní úroveň. Teď to bude jinak. Pro drobné živnostníky to může být likvidační," řekl včera Blesku primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati. Město také má 47 % akcií Vodovodů a kanalizací, a tak jednodenní odstávka znamená pokles odběru vody a ztrátu desítek tisíc Kč.


mladá boleslav
Autor: Jan Doležal

Vladislav Dlask, majitel květinářství

"Třináct let sem lidé rádi chodili a před Vánocemi se tu dveře netrhly. Teď od rána přišli jen 2 zákazníci. Květiny nemůžu mít na skladě, co rychle neprodám, vyhodím. Jestli to tak půjde dál, určitě zkrachuji."


mladá boleslav
Autor: Jan Doležal

Prodavačka v Pekařství Šumava

"Je to opravdu moc špatné a trvá to už několik týdnů. Tržby nám postupně klesly zhruba o 30 procent. Navíc jsme tu přímo naproti automobilce."


mladá boleslav
Autor: Jan Doležal

Majitel bufetu Dřevák

Odsekl jen: "Co vám mám povídat, podívejte se kolem sebe!" (Bufet je u lidí ze Škodovky vyhlášenou hospodou. Včera dopoledne tam bylo téměř prázdno.)


Jak jsou na tom další výrobci?

TPCA Kolín

Počet zaměstnanců: 3500

Roční výroba aut: přes 320 000

Průměrný plat: 27 000

Chystáte omezování výroby, nebo propouštění?

Radek Kňava, mluvčí TPCA: "Žádné propouštění nechystáme. Očekáváme totiž příští rok stejný prodej jako letos."

Hyundai Nošovice

Počet zaměstnanců: 1988 (výhledově až 3400)

Průměrný plat: nesdělují – odhad 25 000 Kč

Roční výroba aut: letos 14 000, příští rok 185 000

Chystáte omezování výroby, nebo propouštění?

Petr Vaněk, mluvčí Hyundai: "Naopak budeme lidi nabírat. Vývoj je teď těžké odhadnout, ale na plánu vyrobit 185 000 aut nic neměníme."


Odnesou to i sportovci

Úsporná opatření Škodovky zřejmě postihne i sportovce. "Méně budeme muset dát třeba na sponzorování sportu," připustil pro Blesk mluvčí Jaroslav Černý. Kdo tak přijde o peníze od Škodovky ale upřesnit nechtěl. Zřejmě nejvíc zatím dostávají prvoligoví fotbalisté z Mladé Boleslavi.

Sponzoring se pohybuje mezi 40 a 50 miliony ročně. Škodovka však přispívá i na hokejovou reprezentaci a extraligu, na Tour de France, motoristický sport a nyní úspěšnou florbalovou reprezentaci.


Automobilky v USA před krachem?

Krachem skončila jednání o pomoci třem automobilkám, které čekají na 14 miliard dolarů jako na poslední spásu. Trojici General Motors, Chrysler a Ford Motor dochází totiž hotovost na udržení výroby.

V Senátu ale návrh neuspěl. Republikáni požadovali snížení platů zaměstnanců, což odbory odmítly.


Kdo je také v potížích

Renault – propustí 6 tisíc lidí
Nissan – propustí 2 tisíce lidí
General Motors – propustí 8000 lidí
Ford – propustí 12 tisíc lidí, neoficiálně až dvojnásobek
Volvo – propustí 6 tisíc lidí
Chrysler – propustí 5000 lidí
BMW – propustí 8100 lidí
Daimler – zavádí 3 až 4denní pracovní týdny s 90 % platu


mladá boleslav
Autor: Jan Doležal

Vozil prezidenta, skončí na dlažbě?

Říkali mu panský kočí... Byl zvyklý na volant luxusní limuzíny a slovenského prezidenta za svými zády.

Juraj Kubove z Tisovce (56) už ví, jak život střídá cukr a žluč. Hutník, prominentní šofér, teď svářeč v mladoboleslavské Škodě. Čeká opět obálku s výpovědí.

V roce 2000 přišel Juraj Kubove o práci a poté se mu rozpadlo i manželství. Na úřadu práce neměl štěstí. V roce 2002 nasedl na vlak.. "V Mladé Boleslavi se najednou všechno změnilo. Během dvou hodin jsem sehnal místo i ubytování."

Ve Škodovce pracuje už 7 let. "Vydělávám průměrně 16 tisíc čistého. Začínal jsem na 67 korunách za hodinu a teď mám 85," říká Kubove. Myslel si, že v Česku vydrží do důchodu. Krize mu ale ze dne na den vzala ideály. "Ve svařovně nás bylo 90 na jednu směnu. Teď nás zbylo na tři směny 20 a situace je čím dál horší. Vyhazov je jen otázkou času.

Myslím, že do konce března budeme všichni na dlažbě," tvrdí. "Ani to ale není jisté. Může se klidně stát, že mi zítra mistr řekne, že příští den už nemusím chodit..."