"Jde o mnohem víc než o Detroit, jde o záchranu americké ekonomiky před kolapsem," dramaticky žádal šéf General Motors Rick Wagoner v úterý Kongres o rychlou pomoc. Pádem automobilek by totiž na dlažbě skončil každý desátý Američan. V problémech se však topí už i evropské automobilky.
Šéfové amerických automobilek si přišli říct o 25 miliard dolarů (500 miliard Kč), evropští výrobci aut chtějí 40 miliard eur (asi 1 bilion Kč). Proč vlastně krize tak moc zasáhla právě automobilky?
"Když jsou peníze, pořídí se auto, když nejsou, tak se koupě odloží. A koupi nových vozů v době krize odkládají i firmy, které jsou velkými zákazníky automobilek,"vysvětluje Markéta Šichtařová z Next Finance.
A David Marek z Patria Finance doplňuje: "Zatímco u léků nebo u potravin to nelze, koupi nového vozu lidé klidně o rok odloží." Podle Marka na tom ale všichni výrobci nejsou stejně. "Ti chytřejší, jako například Hyundai, vyrábějí malé vozy s nízkou spotřebou, které lidé kupují dál. Naopak "velká trojka" v Americe má problémy, protože jejich vozy jsou velké a nehospodárné," říká Marek.
A právě "hloupost" amerických automobilek spolu s podezřením, že jen vydírají, dráždí kritiky pomoci. Podle nich jsou americké automobilky "dinosauři", kteří stejně dlouhodobě nepřežijí. A bylo by lépe nechat je zbankrotovat.
Korporace Renault-Nissan
Renault (Francie)
*prodej vozů minulý měsíc klesl o 14,1 %
*na skladě má automobilka vozů za víc než 6 miliard eur
*na tři týdny zastavuje výrobu v rumunském závodě Dacia Pitesti, dva týdny bude stát závod ve Flins ve Francii, přerušení práce je naplánováno i pro španělské továrny
Nissan (Japonsko)
*omezuje výrobu v Japonsku, Velké Británii i Španělsku, kde hodlá propustit 1680 lidí
*v USA Nissan zaznamenal pokles poptávky o 33 %
General Motors a jeho součást Opel
General Motors (USA)
*postihl ji pokles poptávky na domácím trhu o 45 %, ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) po rekordní ztrátě 42,5 miliardy dolarů ve stejném období loni
*propustí 8000 lidí, utlumí výrobu velkých silných aut
*po vládě žádá pomoc 10 až 12 miliard dolarů, varuje, že by jí v příštím roce mohla dojít hotovost
*prodala svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor za 4,6 miliardy
Opel (součást koncernu GM)
*chce snížit pracovní týden jen na 30 hodin
*žádá také o státní pomoc, spolková země Hesensko uvažuje, že jí poskytne záruky na úvěry za 12,5 miliardy Kč
*s nečekanou nabídkou přišel včera výrobce solární techniky SolarWorld, který chce Opel od GM koupit za miliardu eur
Ford a jeho součást Volvo
Ford (USA)
*vykázala ve třetím čtvrtletí ztrátu 129 milionů dolarů
*prodej automobilce Ford Motor poklesl o 30 %, do konce roku omezí výrobu asi o 50 tisíc aut
*domáhá se na vládě pomoci asi 8 miliard dolarů
*rozhodla se prodat většinu svého podílu v japonské Mazdě (20 % za asi 11 mld. Kč, ponechá si 13 %)
*předtím se už s vysokými ztrátami zbavil Land Rover a Jaguar
Volvo (Švédsko)
*ohlásila propuštění 6 tisíc zaměstnanců a omezení výroby v jednom z montážních závodů
Chrysler (USA)
*postihl ji pokles poptávky o 35 %
*ruší asi 5000 pracovních míst, zavírá montážní továrnu a omezuje počet směn
*po vládě žádá záchranný balík sedm miliard dolarů
*zachránit se chce fúzí s General Motors, jedná i s Renaultem, v úvahu přichází například prodej jen oddělené značky Jeep
BMW (Německo)
*pokles poptávky po luxusních vozech této značky dosáhl 63 %
*v posledním čtvrtletí klesl i odbyt limuzín Rolls Royce o 17 %, naopak u malých vozů Mini stoupl o 1,4 procenta
*automobilka snižuje výrobu vozů o 10 procent na 335 tisíc automobilů, přerušuje výrobu v lipském závodě
*oznámila snižování nákladů zrušením 8100 pracovních míst, zejména v domácích závodech
Volkswagen a jeho součást Škoda Auto
Volkswagen (Německo)
*ze všech evropských automobilek zaznamenala nejmenší pokles 7,6 %
Škoda (ČR)
*mladoboleslavské Škoda Auto klesl za tři čtvrtletí čistý zisk o 24,7 % na 8,66 miliardy korun
*musela přistoupit k zastavování výroby a další chystá, kvůli odstávkám nevyrobí 31 000 plánovaných vozů
*automobilka propustila asi 1500 agenturních pracovníků
Hyundai Motor a Kia (Jižní Korea)
*zisk pátého největšího výrobce aut na světě se v posledním čtvrtletí propadl o 38 % na asi 3,9 miliard korun
*čelí historicky nejvyššímu poklesu poptávky v USA, prodej klesl o 12 procent na 107 tisíc vozů
*zachraňuje ho prodej malých aut a také, že jsou jejich modely proti konkurenci levnější
Toyota (Japonsko)
* zisk automobilky se ve druhém čtvrtletí snížil meziročně o 69 % na 27 miliard korun
*prodej vozů Toyota klesl o 4 % na 2,24 milionu a zaznamenal první meziroční pokles za sedm let
*automobilka omezí kolem Vánoc výrobu ve všech závodech v USA a Kanadě, od ledna sníží produkci minivanů Sienna i modelů Camry a Avalon a propustí asi 250 zaměstnanců