Plán na výběr dálničního poplatku pro osobáky přes elektronické viněty je opravdu revoluční. Alespoň tedy v Evropě, kde totiž není vyzkoušen ještě v žádném jiném státě! Jak by to fungovalo v Česku? Prakticky úplně stejně jako při vybírání mýta pro kamiony. "Hlavní problém by ale byla kontrolní brána. Proč? Sice by zjistila, že řidič jede s nenabitou elektronickou vinětou, vyfotila by vozidlo i espézetku. Ale... Ze zákona by musela být odstraněna 'osoba blízká'," říká David Šimoník, zástupce společnosti Kapsch, která v Česku provozuje systém mýtných bran. V tu chvíli by pak podle něj mohla být zároveň zachována anonymita řidiče a zároveň odeslána obsílka za neplacení dálničního poplatku k majiteli auta či provozovateli. "Byla by to obecná odpovědnost," říká Šimoník. "Tento systém pro osobní auta ale v Evropě nikde neběží. Provozujeme ho ale třeba v Austrálii. Dokonce i pro motorky!" V Česku zatím už elektronické viněty jsou vlastně v provozu. Už nějakou dobu je používá zhruba deset tisíc vozidel. "Policie, hasiči... Jde o to, že auta užívaná státem tak zase zpětně státu neplatí poplatky...," komentuje to Šimoník.


Cizinci platí za mýto víc Zahraniční dopravci se na platbách za použití českých dálnic v prvním čtvrtletí podíleli 40 procenty, což zhruba odpovídá stejnému období loni. Neznamená to ale, že by se objem přes hraniční a tranzitní dopravy neměnil. Kamionů přibývá, takže cizinci zaplatili na mýtném téměř o 100 milionů korun více než před rokem. Celkem se na mýtném za první tři letošní měsíce vybralo přes 1,5 miliardy korun, což je zhruba o 15 procent více než loni. Přední pozici v sumě vybraného mýta si stále drží dálnice mezi Prahou a Brnem, kde řidiči platí více než třetinu všech plateb.