Školství včera zažilo největší stávku v historii. Třídy více než poloviny mateřských, základních a středních škol zůstaly prázdné. Do práce podle odhadu odborářů nepřišlo asi 128 tisíc učitelů, kteří žádají navýšení školského rozpočtu o tři miliardy. Někteří stávkovali, jiní učili. Jaké k tomu měli důvody? Jak by dopadla jejich soutěž Pět proti pěti? Stávku včera provázely i protesty v ulicích měst. Ten největší byl v Praze pod okny ministerstva školství, kde přišlo demonstrovat zhruba 600 lidí. "Musíme dát vládě jasně najevo, že nejsme ovce," zdůvodnil Blesku svou účast Jan Hradil. "Kvůli nedostatku peněz musíme z vlastní kapsy kupovat papíry do kopírky," přidala se Jitka Novotná. Na necelou minutu se před demonstrujícím davem ukázal i novopečený ministr školství Ondřej Liška (SZ). Toho právě včera do úřadu jmenoval prezident Václav Klaus. "Problematikou financování se budu okamžitě zabývat. Role učitelů ve společnosti a kvalita ohodnocení se musí zlepšit," slíbil Liška. Kdy to bude, ale neprozradil. Při jeho projevu se za ministrovými zády objevil vtipný transparent parodující slogan stavební spořitelny: "Nechceme spořit s Liškou". Jestli regionální školství dostane požadované tři miliardy, se uvidí dnes, kdy bude sněmovna projednávat rozpočet na příští rok. S největší pravděpodobností ale poslanci podpoří navýšení pouze o miliardu.


Fakta o stávce * stávkovalo 128 tisíc školských pracovníků * zavřeno zůstalo 7000 mateřských, základních a středních škol, což je více než polovina * doma musely zůstat statisíce dětí * asi 600 učitelů demonstrovalo před ministerstvem školství * soukromé a církevní školy se nepřipojily
Proč stávkuje Andrea Sabina Šugarová, učitelka ZŠ Klecany, Praha "Dnešní školství nemá postavení, jaké by si zasloužilo. Není to jen o učitelích. Ve vládě by školství mělo mít větší prioritu. Dneska upadá. Jestli uvolní nějaké peníze, tak to bude jenom dobře." Drahomíra Kuncová, učitelka, ZŠ Vysoké Mýto "Především mi vadí nízké platy. Příští rok nám poklesne životní úroveň. Miliarda korun navíc je strašně málo. Po rozdělení vyjdou na jednoho učitele tři stovky. Vybavení učeben je tragické." Michaela Theimová, učitelka, ZŠ Ústí nad Labem "Chci podpořit požadavky odborů na navýšení našich platů. Mělo by být i na školní pomůcky. Dnes aspoň na naše problémy upozorníme. Když to nepomůže, budeme stávkovat více dní." Ivo Mandy, zástupce ředitele, ZŠ Slatiňany "Situace není dobrá. Kvůli špatné finanční situaci odcházejí kvalitní učitelé do soukromého sektoru. U nás má nastupující učitel 13 tisíc hrubého. Naše problémy si vlády přehazují jako horký brambor." Jitka Novotná, učitelka, ZŠ Kuncova, Praha 5 "Pomůcky kupujeme z vlastní kapsy nebo na ně dají rodiče dětí. Učebnice musíme kopírovat, aby se měli žáci z čeho učit. Kvůli nízkým platům odcházejí muži. Zůstávají jenom takoví Lojzové."
Proč nestávkuje Oldřich Anděl, učitel matematiky a ředitel ZŠ Heyrovského, Olomouc "Do škol stávka nepatří. Problémy by se měly řešit jinak. Nikdy v minulosti něco takového nepřineslo žádný výsledek. Akorát to naštve pár rodičů žáků prvního stupně." Monika Klimparová, učitelka angličtiny a občanské výchovy, ZŠ Heyrovského, Olomouc "V takovéto stávce osobně nevidím řešení. V očích veřejnosti to rozhodně nevypadá dobře. Jen to přidělá práci rodičům školáků, kteří za to vůbec nemohou." Jaroslav Dostál, ředitel základní školy, Louny "Nemáme tu odbory a učitelé nebyli s to se domluvit . Já osobně bych stávkoval stoprocentně. Za poslední roky se v naší škole platy učitelů nezvedly, jen narostl tarif." Helena Černá, učitelka 1. stupně, Louny Nestávkuji, protože tady nejsou odbory. Stávku ale podporuji, i když moc nevěřím, že to pomůže. Učitelé nejsou dostatečně ohodnoceni. Ale jde i o vybavení a pomůcky." Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská, Praha "Stávka jako forma protestu je nefér vůči dětem. Stejně nepřinese žádné řešení. Přilévat peníze do systému školství nic neřeší. Měla by se spíš provést vnitřní inventura."