V bankách fungují odborníci na prevenci podvodů, kteří pomocí umělé inteligence pátrají po neobvyklých platbách. Klientům pak volají a snaží se je varovat. Někdy i doslova proti jejich vůli. Musí totiž bojovat nejen s podvodníky, ale i s důvěřivostí klientů. Jsou totiž zaslepení vidinou snadného zisku, odmítají slyšet hlas rozumu a uvěřit nepříjemné pravdě.
„Bohužel spousta klientů věří povídačkám »milých« podvodníků po telefonu, kteří jim slibují zbohatnutí, a i přes to, že se jim ozýváme několikrát za sebou a opakovaně,“ říká Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů z Komerční banky.
Podle něj jsou lidé schopní tu samou chybu opakovat i 10krát. „My bohužel nemůžeme slibovat zbohatnutí a přinášíme dost často tvrdou realitu toho, že finance, které klienti podvodníkům už dříve zaslali, jsou nenávratně pryč,“ popisuje expert.
Příběh: Peníze poslala do Gruzie
Desetitisíce korun naposílala podvodníkům šestasedmdesátiletá žena z Moraskoslezského kraje. „Už jsme se jí dříve kvůli podvodným investicím ozývali 2krát v průběhu 3 týdnů. Bohužel nikdy si nedala říct a podvodníkům vždy znovu a znovu přes veškerou naši snahu, varování a logické argumenty uvěřila,“ popisuje Marek Macháček. Seniorka zadávala zahraniční transakce, protože si myslela, že se jedná o peníze, které dostane!
„Podvodníci jí namluvili, že jí peníze posílají. Paní vše potvrdila ve svém KB klíči (i když je tam jasně napsáno, že se jedná o potvrzení odchozí transakce). A už jen spokojeně čekala, »kdy jí přijdou peníze«,“ vypráví Macháček. Opak byl samozřejmě pravdou.
Rada: Stačí číslo účtu
Pokud vá někdo posílá peníze, stačí mu jen číslo účtu. Nic jiného nepotřebuje, žádné potvrzení, žádný přístup do počítače, bankovnictví... nic.
Poslechněte si, jak marné je někdy snažení odborníka přesvědčit klientku, ať peníze neposílá. Na záznamu je pozměněný hlas podvedené a »vypípaná« jména.
Poslechněte si, jak marné je někdy snažení odborníka přesvědčit klientku, ať peníze neposílá. Na záznamu je pozměněný hlas podvedené a »vypípaná« jména.