Na začátek dobrá zpráva – obezřetnost vůči internetovým hrozbám se v Česku zlepšuje. Dokazuje to rostoucí Index kyberbezpečnosti, který každoročně sestavuje Česká bankovní asociace (ČBA). V letošním roce dosáhl 68 %, což je nejlepší výsledek v dosavadní historii – ještě v roce 2020 byl o 7 procentních bodů nižší.
Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že 87 % Čechů by nikdy na internetu nesdílelo přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, což je povzbudivé. Na druhou stranu jen 7 z 10 respondentů má svůj počítač chráněný antivirem a téměř pětina uživatelů netuší, zda je jejich mobil nějak chráněn proti hackerům. Takže pořád je co zlepšovat. Ostatně, „zlepšují“ se i podvodníci.
Nová finta v internetových bazarech – „bazarový phishing“
Nejspíš byste řekli, že jsou to hlavně kupující, kdo si musí na online bazarech dávat pozor. Ale nenechte se mýlit, na podvodníky můžete snadno narazit, i když sami něco prodáváte. V online secondhandu Vinted a řadě dalších bazarových portálů v posledních měsících kvete bazarový phishing, který mají na svědomí falešní nakupující.
Jak podvod funguje? Představte si, že se už dlouho snažíte přes internet prodat třeba zimní kabát, ale zájemci se moc nehrnou. A pak se najednou někdo ozve a nabídne, že vám peníze pošle hned teď kartou. Proč ne, řeknete si, aspoň budete mít peníze rychle. Kupující vám okamžitě přes WhatsApp pošle odkaz na „platební bránu“, kam stačí jen zadat údaje o vaší kartě, a peníze tak přijmout.

Háček je v tom, že platební brána je falešná a vaše údaje o kartě útočník obratem zneužije například k nákupu kryptoměn. A že vám naopak žádná platba nedorazí, snad ani není třeba připomínat. Takže rada na závěr: Pokud je kupující seriózní, jistě přistoupí na některou ze standardních platebních metod – dobírku, převod na účet nebo online peněženku online bazaru. Jakmile začne vymýšlet neotřelé způsoby platby, které zahrnují také informace o vás a vašem účtu nebo kartě, ruce pryč.
TIP: Pokud sami rádi nakupujete online a nechcete za zboží platit hned, vyzkoušejte službu známou jako odložená platba. Tou, kterou je například i HelloPay od Hello bank! a nakupovat díky ní můžete bezpečně, a přitom vše zaplatit ze svého třeba až další měsíc. Respektive: Útrata jde z peněz banky (stejně jako v případě klasické kreditní karty) a vy ji následně bance uhradíte.
Vishing míří už i na ukrajinské uprchlíky
Sotva dorazí z válkou zasažených oblastí do Česka, už aby si dávali pozor na místní vykuky. Příchozí Ukrajinci, kteří si u nás zakládají bankovní účty, se setkávají s podvodnými telefonáty (odborníky nazývanými „vishing“) v ukrajinštině a ruštině. Strach o budoucnost, neznalost místních poměrů a spousta dalších starostí, to všechno hraje podvodníkům do karet.
„Modus operandi“ se nijak zvlášť neliší od vishingu mířícího na Čechy. Z čísla připomínajícího kontakt na bankovní infolinku vám zavolá člověk, který se představí jako pracovník bezpečnostního oddělení a upozorní vás, že peníze na vašem účtu jsou v ohrožení. A vzápětí vám nabídne, jak úspory ochránit – vybrat je v hotovosti a převést na zabezpečený dispoziční účet v kryptoměnách.
Podvod je zákeřný v tom, že na každé oběti pracuje celý tým lidí. Volají z různých čísel, každý z nich se vydává za někoho jiného a navzájem si potvrzují své lži. Takže zatímco od „pracovníka banky“ dostáváte instrukce, „policista“ vás ubezpečuje, že na místním oddělení všechno sledují a vaše peníze budou v bezpečí. Jenže nebudou.
Jak se bránit? Především ostražitostí. Když vám někdo zavolá a tvrdí, že je z banky nebo od policie, může to být léčka. Pokud se vám něco nezdá, je lepší zavěsit a sám zavolat na oficiální infolinku své banky, v případě policie pak na místní oddělení.