Milionová až miliardová ztráta?! Hrozba, že se v největší české firmě Škoda Auto v úterý zastaví výroba, je stále reálnější. Vedení společnosti totiž včera stáhlo svou poslední nabídku na zvyšování mezd. "Jakékoli další navýšení by bylo nezodpovědné vůči firmě," prohlásil personální ředitel Martin Jahn. Co může stávka v největším českém podniku způsobit? Případná stávka přijde automobilku i stát pěkně draho, shodli se včera ekonomičtí experti. "Škodovka je základní kámen české ekonomiky, pokud se jí nebude dařit, doplatí na to všichni poklesem hospodářského růstu," prohlásil třeba analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. S tím souhlasil i ekonom Next Finance Vladimír Pikora. "Firma se dramaticky podílí na exportu, ten se sníží. Nižší zisky se zase projeví ve státním rozpočtu, protože automobilka odvede nižší daně," vysvětlil Pikora. Zastavení výroby v závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí pak ohrozí i řadu dalších podniků. "Pro Škodovku vyrábí součástky mnoho dalších firem. Také ty budou muset omezit výrobu," řekl Pikora. Podle něj navíc část zboží zůstane na cestě. "Nákladní vlaky a kamiony se součástkami nebude mít kdo vykládat," poznamenal ekonom. Odboráři kromě nevyhovující inflační doložky, kterou chtěli platit v plné výši, což společnost zamítla, odmítli i zvýšení platu o více než tři tisíce měsíčně. "Požadavek odborů nemůžeme akceptovat," řekl Blesku Jahn. Po včerejšku se tak vše vrátilo k návrhu na zvýšení tarifu o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. Firma nyní zaměstnává necelých 27 tisíc lidí a průměrná měsíční mzda u dělnických profesí je 22 tisíc korun. Od úterý odbory plánují časově neomezenou stávku.
Stát může přijít o miliardy?!

Firmě Škoda Auto hrozí stávka
(autor: Blesk)
Odboráři ve Škodovce požadují navýšení platů a proplácení celé výše inflace. Stávka je na spadnutí a přišla by pěkně draho