Čeští hospodští pořád okrádají zákazníky! Zjistili to na svých pravidelných kontrolách inspektoři České obchodní inspekce. Nejhorší situace je v Praze, kde se kontrolory pokusili ošidit ve více než padesáti procentech podniků. Nekvalitní jídlo, nápoje natočené pod míru i špatný hygienický stav - to jsou nešvary, které se opakují pořád dokola. Všímejte si nedostatků a nebojte se ozvat! Vyplatí se to! Víte, jak se chovat, pokud při jejich návštěvě narazíte na nepravost v podobě nekvalitního jídla, pití či špatné obsluhy?


Co dělat, když nejste spokojeni se: * špatnou kvalitou jídla (zelené párky, staré brambory, seschlá zelenina, studené jídlo atd.) Obraťte se na místního hygienika. Výrobky rostlinného původu náleží do pravomoci Státní zemědělské a potravinářské inspekce a potraviny živočišného původu řeší místní veterinární správa. * špatnou kvalitou nápojů (pivo pod míru, teplé a špatně servírované víno, ošizené míchané nápoje) Pokud vám podají nekvalitní nápoj, obraťte se na hygieniky, kvalitu vína má na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Na Českou obchodní inspekci se obraťte, nejste-li spokojeni s množstvím podávaného pití. * malými porcemi (vzhledem k množství inzerovanému v jídelním lístku) Nejlepší je řešit problém na místě. Restaurace je povinna uvádět hmotnost masa v syrovém stavu. Takže 100 gramů může pak na talíři vážit jen šedesát. Pokud se vaše podezření po převážení prokáže, nemusíte jídlo a pití sníst ani zaplatit. Pokud se s personálem nedomluvíte, obraťte se na ČOI. * chováním personálu Oznamte okamžitě nevhodné chování majiteli, v případě většího incidentu (například fyzického napadení obsluhou) přivolejte policii. * hygienou (nádobí, sklenice, ubrusy, toalety) Na hygienu restaurací (příprava jídel, skladování potravin, čistota skla, nádobí, toalety atd.) dohlíží příslušná hygienická stanice, na niž byste se měli obrátit.
Spotřebitelské poradny Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) - 900 08 08 08 (8 korun za minutu) Seznam místních poraden najdete na www.spotrebitele.cz. "Zájemce o radu může zajít i do osobní poradny, která je v každém větším městě," říká tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková
Užitečné kontakty: Česká obchodní inspekce www.coi.cz, info@coi.cz
Nejčastější dotazy čtenářů Musím nahlásit každý kus chleba? Není-li pečivo zahrnuto v ceně pokrmu a je v jídelním lístku pevně stanovena cena za kus, tak číšník má právo se vás zeptat, kolik pečiva jste měli. Je číšník povinen zabalit mi zbylé jídlo s sebou? Pokud restaurace neuvádí přímo službu prodeje jídla takzvaně "přes ulici", jedná se o službu nadstandardní, kdy se vám obsluhující personál snaží vyjít vstříc (i když nemusí). Musí ale dodržet jisté hygienické požadavky. Musí mi kuchař povinně udělat dětskou porci? Jestliže není uvedena dětská porce přímo v jídelním lístku, personál vám ji není povinen udělat. Záleží jen na jeho benevolenci. Ručí restaurace za odložené věci? Majitel restaurace se nesmí v žádném případě zbavit odpovědnosti za odložené věci. Ani když vyvěsí nápis, že: "Za odložené věci se neručí!" Bez ohledu na jakékoli vývěsky se proto v případě ztráty okamžitě obraťte na personál a domluvte se na způsobu náhrady škody. Jde-li o hodnotnější věc, nebo pracovníci nejsou ochotni tyto otázky řešit, přivolejte policii a trvejte na sepsání zápisu. Přinesli mi oblohu, kterou jsem si neobjednal. Musím ji zaplatit? Pokud jste nebyli předem upozorněni, že za oblohu se platí zvlášť, nemusíte ji zaplatit. Logicky jste se totiž domnívali, že je součástí jídla. V případě problémů se obraťte na ČOI. Pokud si obsluha není jista mou plnoletostí a já chci nalít alkoholický nápoj, má právo kontrolovat občanský průkaz? Má. Jinak než předložením občanky to totiž obsluha nezjistí. Legitimaci požadovat k nahlédnutí může, nesmí ji zabavit. Slovní ujištění nestačí.