Vyměnili jste si ve směnárně peníze a hned za rohem narazili na lepší nabídku? Vlasy si kvůli tomu už rvát nemusíte. Nově můžete vyměněné peníze v původní směnárně vrátit. „Z § 16a této novely vyplývá, že nespokojený zákazník má nově možnost odstoupení od smlouvy o směnárenském obchodu, a to do 3 hodin od sjednání takového obchodu,“ vysvětluje advokát Mgr. Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

Převratnou novinku od 1. dubna zavádí novela zákona o směnárenské činnosti. Vznikla kvůli nekalým praktikám některých směnáren, které si účtovaly za své služby nepřiměřeně vysoké poplatky.

Problémy se nebojte řešit

Vysmáli se vám ve směnárně, když jste chtěli uplatnit svá práva? V tom případě se dopouští přestupku a hrozí jim pokuta. „Zákazník by měl na porušení zákona směnárnu upozornit, a jestli ta bude i nadále trvat na uhrazení poplatku nebo mu neumožní od smlouvy odstoupit, měl by si opatřit důkazy o jednání směnárny (například fotografie, svědky, doklad, atp.) a může podat podnět České národní bance,“ radí advokát Novák.

7 změn, které novela přináší

1. Největší změnou je možnost odstoupení od obchodu ze strany zákazníka. Pokud si ale obchod rozmyslíte, musíte to stihnout v limitu tří hodin od jeho uzavření.

2. Výjimku z tříhodinového časového limitu máte, pokud měníte peníze před koncem otevírací doby směnárny. „Pokud se směna uskuteční kupříkladu hodinu před koncem otevírací doby, časová lhůta pro odstoupení se přeruší a 2 hodiny po následném otevření lze stále od smlouvy odstoupit,“ uvádí advokát Petr Novák.

3. Odstoupit od směny můžete jen do určitého finančního limitu. Bát se ale nemusíte – limit je 1000 eur.

4. Vrátit peníze zpět směnárně, tedy odstoupit od směny, je možné jen v provozovně, kde se směna uskutečnila. „V případě, že nebude směnárna schopna navrátit zákazníkovi plnou výši transakce, může se zpětná směna přepočítat dle kurzu České národní banky,“ dodává advokát Novák.

5. Nově si směnárny za svou činnost nesmí účtovat žádné poplatky. A nezáleží na tom, jestli si cizí měnu kupujete, nebo ji prodáváte. Směrodatný je nabízený kurz, nic navíc (s výjimkou poplatku za směnu mincí, šeků nebo při placení kartou) směnárna chtít nesmí.

6. Směnárna nově musí vystavit doklad o provedení směny, a to jak v češtině, tak v angličtině. Musí v něm být uvedena informace o provozovateli směnárny (jméno, sídlo, IČO, adresa provozovny a provozní doba) a informace o provedeném obchodu (měna, částka složená i vyplacená, kurz, poplatek, čas a datum). Doklad vám musí směnárna vydat i v případě odstoupení od smlouvy.

7. V dokladu, který vám musí směnárna vystavit, nesmí chybět informace o právech zákazníka. Tedy o právu odstoupit od smlouvy, právu podat stížnost, podat návrh k mimosoudnímu řešení sporu.