„Naši právníci v poslední době text nového občanského zákoníku pečlivě studují a zaujímají spíše názor, který obavy spotřebitelů vyvrací,“ říká předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) Gerta Mazalová. Jak to ale bude, ukáže až čas. Protože už nyní existují různé právní výklady…

Kde je problém?

Berta Mazalové ze sdružení SOS
Autor: Ilustrační foto Blesk
Podle nového občanského zákoníku bude kupující oprávněn uplatnit reklamaci, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců (2 roky) od převzetí. Jenže někteří právníci už nyní vykládají toto ustanovení tak, že se daná lhůta vztahuje pouze na vady existující při převzetí věci. To znamená, že by spotřebitel musel prokázat, že vada existovala již v momentě koupě.

„Podle našeho názoru je však tento názor mylný. Zákonný text říká, že kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne v době 24 měsíců,“ sděluje Mazalová a dodává: „Z hlediska spotřebitele by se tedy po novém roce nic měnit nemělo. Zcela jasno však budeme mít až ve chvíli, kdy podle nového zákona budou rozhodovat soudy.“