Tento vůz se začal vyrábět v roce 1963 a jeho produkce, pochopitelně po řadě modernizací, pokračuje dodnes.

Ve své historii značka Porsche závodila ve formuli jedna, vítězila v Le Mans a například i v Rally Paříž-Dakar. Porsche je dnes natolik úspěšnou firmou, že postupně skupuje čím dál větší balík akcií jedné z nejvýznamnějších světových automobilek - firmy Volkswagen.

Přestože Porsche vždy vyvíjelo a vyrábělo nízká auta určená pro sportovní jízdu na silnici, dnes přibližně polovina jeho zákazníků odjíždí z autosalonů s modelem Cayenne, který patří do rodiny SUV.

Historické mezníky automobilky Porsche

Automobilka Porsche slaví 60 let
Autor: Milan Vondráček a archiv automobilky

1875

3. září se v české vesnici Vratislavice nad Nisou (německy Maffersdorf) narodil Ferdinand Porsche. Vyučil se klempířem. Proslavil se jako geniální konstruktér, v jehož hlavě se zrodil například VW Brouk.

1909

19. září se v Novém Městě u Vídně narodil jeho syn, Ferdinand Anton Ernst Porsche, zvaný Ferry.

1931

Ferdinand Porsche zakládá konstrukční kanceláře Porsche ve Stuttgartu. Tím pokládá základní kámen dnešní společnosti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.

1934

Společnost Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG obdrží ofi ciálně zakázku na konstrukci a stavbu německého VW. Vozy považované za předchůdce slavného "brouka" byly montovány v garáži vily rodiny Porsche ve Stuttgartu.

1948

Vůz 356 je prvním sportovním vozem, který nese jméno Porsche. "Číslo 1" bylo v červnu technicky schváleno. Později se na jeho základě začal vyrábět sériový vůz. Měl sice jen litrový motor z produkce Volkswagenu, ale díky nízké hmotnosti necelých šesti set kilogramů uměl vůz uhánět 135 km/hod. Autorem byl Ferdinand Porsche mladší (Ferry).

1951

Zakladatel firmy, profesor Ferdinand Porsche, umírá 30. ledna ve věku 75 let.

1964

Porsche 911 se začíná vyrábět sériově. Pohání ho motor typu boxer vyvinutý techniky značky.

1975

Porsche jako první zavádí do výroby žárem pozinkované plechy. 1984 Motor konstruovaný firmou Porsche pro formuli 1, "TAG-Turbo", slaví první ze svých třech mistrovských titulů. Vůz 911 Carrera 4x4 zvítězil poprvé v Rally Paříž-Dakar.

1988

Představuje se vůz 911 Carrera 4. Má elektronicky řízený pohon na všechna čtyři kola.

1991

Porsche jako první výrobce automobilů v Německu vyrábí sériově všechny modely s airbagy pro řidiče a spolujezdce.

1998

27. března umírá Ferry Porsche ve věku 88 let.

2000

Světová premiéra vysoce výkonného vozu Carrera GT. První verze návrhu je vybavena podvozkem z uhlíkových vláken a desetiválcovým sacím motorem.

2002

Porsche představuje třetí konstrukční řadu: Sportovní a terénní víceúčelový vůz Cayenne.

Kult modelu 911

Model 911
Autor: Milan Vondráček a archiv automobilky

Už ve své původní verzi vůz hravě pokořil dvousetkilometrovou rychlost. Maximální činila přesně 217 km/h. Auto však mělo své mouchy. Kvůli nízko posazenému a hodně vzadu umístěnému motoru bylo někdy hůře ovladatelné. Tento neduh se konstruktérům postupně podařilo zcela odstranit a současné "devětsetjedenáctky" své řidiče poslouchají jako pejsek.

Současně se postupně zvětšoval objem a výkon motoru. Původně měly všechny Porsche 911 pouze karoserii kupé, pak přišla targa s odnímatelným střešním dílem a nakonec i kabriolet. V 80. letech měly "devětsetjedenáctky" na kahánku. Vedení Porsche předpokládalo, že je nahradí modely s vpředu umístěným motorem. Jenže zákazníci rozhodli jinak.

Pozapomenutá porsche

Řada z nich vznikla ve spolupráci s koncernem Volkswagen. Například lidové Porsche 914, kterých se vyrobilo něco málo přes sto tisíc kusů. Kvůli potřebě vozu s nízkou spotřebou vzniklo Porsche 924 s pouze čtyřválcovým motorem vpředu a převodovkou vzadu. Vyrábělo se až do roku 1988 a vzniklo jich přes sto padesát tisíc. Opět čtyřválcový motor mělo pod kapotou Porsche 944 představené v roce 1981. Vyrábělo se deset let a celková produkce dosáhla 160 tisíc. Technickým výkvětem pak bylo Porsche 928 z roku 1977. Získalo dokonce titul Evropské auto roku. Poháněl ho osmiválcový motor a vyrábělo se plných osmnáct let.

Nejrychlejší řada

Nejrychlejší porsche všech dob Carrera GT.
Autor: Milan Vondráček a archiv automobilky

Nejrychlejší porsche všech dob Carrera GT. Během tří let bylo vyrobeno celkem 1270 exemplářů. Tento supersport je schopen vyvinout rychlost 330 km/hod. Výroba skončila v roce 2006.

Co jste (možná) nevěděli o Porsche

  • Porsche 911 mělo původně nést označení 901, jenže tuto číselnou kombinaci měl rezervovánu Peugeot
  • Prakticky všechny modely se každoročně objevují na prvních příčkách žebříčků TÜV-Report, který obsahuje nejméně poruchové vozy. Vítězí také v žebříčcích spokojenosti zákazníků sestavovaných magazínem JD-Power.
  • O jednom z vítězství Porsche ve Le Mans v 60. letech natočil film Steve McQueen, který byl sám závodníkem
  • Již v roce 1966, tedy dávno předtím, než nastoupili ekologové s řečmi o skleníkových plynech, začalo Porsche měřit emise svých vozů
  • V roce 2009 má vyjet Porsche Panamera, první čtyřmístné čtyřdveřové kupé značky