Ověřují si tak, nakolik jsou moderní karoserie schopny s různými elektronickými a dalšími bezpečnostními prvky ochránit posádku při haváriích.

Fotogalerie
1 fotografie


Další testy pak dělá specializovaná instituce Euro NCAP - je to ta, která pak uděluje oficiální hvězdičkové hodnocení a také specialisté největšího německého autoklubu ADAC. Ti leckdy vymýšlejí i jiné typy testů. Naposledy proti sobě poslaly jedno z největších aut, které se v současné době v Evropě vyrábí - Audi Q7 a jedno z nejmenších - Fiat 500. Obě auta jela rychlostí 56 km/h a audi to napálilo do levé poloviny přídě fiatu.

Malá váha fiatu je nevýhodou
I když v samostatném nárazovém testu audi získalo čtyři hvězdičky a fiat pět, v okamžiku, kdy by se tato dvě auta střetla na silnici, by na tom byli výrazně lépe lidé v audi. Na fotografiích a videu z testu to vypadá doslova, jako by si audi pětistovku dávalo ke svačině.

Důvod je prostý - audi váží skoro dvě a půl tuny, zatímco fiat jen 940 kilogramů. Audi je také nepoměrně vyšší a kvůli dvěma velmi pevným podélným nosníkům se příď Q7 téměř nedeformovala. Skoro všechnu energii při nárazu tedy musela pohltit malá pětistovka.

I když prostor její kabiny při nárazu narušen nebyl, srážku by s největší
pravděpodobností nepřežil řidič. Airbag totiž nedokázal zabránit kontaktu jeho hlavy s předním sloupkem a hrudníku s volantem. Také děti na zadních sedačkách by i v autosedačkách utrpěly smrtelná zranění.

Staré s novým

Loni, při dvacátém výročí svého prvního nárazového testu, vyzkoušeli specialisté ADAC i srážku starého auta s novým. Poslali proti sobě dvacetiletý Ford Sierra a současnou generaci Fordu Fiesta. I když sierra spadá do kategorie vozů střední třídy a fiesta mezi malá auta, při skutečné nehodě těchto dvou vozů by daleko větší šance na přežití měli pasažéři ve fiestě.
Ti by sice mohli utrpět až středně těžká zranění nohou, ale řidič ve starším fordu by srážku zřejmě zaplatil životem. Jeho tělo by totiž drtil volant, který se posunul výrazně vpřed a nahoru a také zlomený nosník palubní desky. Nehledě na to, že záchranáři by se k němu složitě dostávali, protože dveře nebylo možné po havárii otevřít.


Jak se testuje?
Vybraný model automobilu absolvuje čelní náraz při rychlosti 64 km/h, boční náraz (50 km/h) a boční náraz do sloupku (29 km/h). Také se simuluje srážka vozu s chodcem a zohledňuje se ochrana dětí umístěných vzadu v autosedačkách. Většina moderních evropských aut dosahuje minimálně na čtyři hvězdičky a jsou i už desítky pětihvězdičkových. Mezi ně patří i škodovky roomster a superb.