Jaký je recept na nový model auta? Asi čtyři roky tvrdé práce, stovky nákresů a dalších dokumentací, tuny speciální plastelíny, dny posuzování a pořádná dávka nervů... to všechno násobeno asi stokrát - tedy počtem lidí, kteří se na tom podílejí. Jak se tedy rodí nové auto? Dlouho, těžce a hlavně draho. Před třemi týdny byla oficiálně představena nová Škoda Superb. Nejde jen o 'přepudrování' nosu staršího modelu, ale o zcela nový vůz. Blesk samozřejmě zajímalo, co předcházelo tomu slavnostnímu okamžiku na ženevském autosalonu. Průvodcem na cestě časem se nám stal šéf projektů exteriéru a designér, který je podepsán nejen pod zmíněným superbem, ale i Octavií II. Zděnek Cibulka poskytl Blesku i unikátní kresby a fotografie z vývoje nového modelu a přehled o utajovaném zákulisí. 2004 Už v polovině roku se ví, že by měl mít superb nástupce. Bude postaven na upraveném podvozku Octavie II. Bude to rodinná limuzína - luxusní, pohodlná, prostorná a bezpečná pro posádku i chodce. Tři týmy designérů začínají s kresbami a konzultacemi se šéfem Thomasem Ingentathem. Právě on a jeho nástupce Jens Manske jsou garantem, že fantazii udrží na 'uzdě' tak, aby vůz zachoval škodováckou tvář. Už v tuto chvíli se ví o unikátním otvírání pátých dveří. Kresby jsou podkladem pro modeláře, kteří vytvoří model 1:4. Ten je neustále upravován a 'laděn'. 2005 Asi rok trvá práce všech tří týmů nad modelem stejně velkým, jako je reálné auto. Na opravdovém podvozku je upevněno jádro, na které se nanášejí vrstvy speciální plastelíny - po nahřátí je skvěle tvárná, a když vychladne, drží tvar. Model se potáhne speciální fólií, která vypadá jako reálný lak vozu. Z fólie vzniknou skla, světla... Model vypadá jako opravdový a začíná 'cvrkot'. "Musí projít aerodynamickým tunelem, zkoumají ho ergonomové, musí vyhovět normám a předpisům. Technici potřebují, aby se 'vešli' - motorem, klimatizací, airbagy... Připomínky má nejvyšší vedení Škody a koncernu VW. Na konci je jeden model, který postoupí do finále a pak do sériové výroby," říká Zděnek Cibulka. V případě nového superbu to byl právě ten jeho. 2006 Vítězný model se 'dopilovává' a pak je přenesen do počítače jako 3D model. V počítači se vyčistí jeho linie, tvary a vyrobí se 'střih' -jednotlivé díly musí splňovat požadavky konstruktérů, být funkční a vyrobitelné... Hledají se nejvhodnější materiály... Teprve pak je čas pro první plechový prototyp s vítězným interiérem. Ten opět posuzují konstruktéři, motoráři, specialisté na zasklení nebo tvar střechy... 2007 Až když je vše tak, jak má být, vyrobí se prvních několik aut. Pár se okamžitě rozbije na testech bezpečnosti... Ostatní musí ujet určitý počet kilometrů a vyzkoušet motor, brzdy, pohodlí posádky... Samozřejmě vše v naprostém utajení. Ale nebyl by to Blesk, aby už v polovině září nezveřejnil první fotky z výroby a zkoušek nového modelu...
Šéfdesigner Zděnek Cibulka: Tak se rodil nový superb

Fotografie
(autor: internal)
K vytvoření nového modelu auta je třeba čtyři roky práce, stovky nákresů, tuny speciální plastelíny, dny posuzování a pořádná dávka nervů