Chcete si koupit nové auto a ušetřit desítky tisíc? Můžete čekat na nějakou slevovou akci, nebo se porozhlédnout po světě. V zahraničí jsou totiž nová auta o mnoho levnější. Bohužel to platí i pro české škodovky. Proč to tak je a jak si auto 'zvenku' dovézt? Vloni zveřejnila Evropská unie studii, ve které porovnávala ceníkové ceny nových aut ve svých členských zemích. Z 87 vybraných aut se 11 v Česku neprodávalo a ze zbývajících 76 jich 24 bylo naprosto nejdražších v celé Evropské unii. U nás prodávaná auta jsou v průměru o 7,3 procenta dražší. Bohužel to platí i pro klasickou českou značku Škoda. Proto se Blesk zajímal o to, jak by se na ní dalo ušetřit, kdyby byla koupena v zahraničí. Jak koupit auto v zahraničí 1. Najděte si na internetu prodejce v konkrétní zemi. Většinou stačí do vyhledávače zadat značku vozu a hledat homepage (např. škoda - skoda. com) - domovské stránky, na kterých přehled míst prodeje bývá. 2. Zvolte konkrétního prodejce a ověřte si u něj cenu. 3. Domluvte si schůzku, podmínky prodeje a financování. 4. Pokud nejste plátci DPH, ale obyčejná fyzická osoba, zřejmě budete muset zaplatit i místní DPH a po zaplacení té naší požádat o navrácení - počítejte s jednáním a papírováním. 5. Pokud auto budete domů převážet po vlastní ose, požádejte prodejce o vyřízení převozního čísla, pojistěte vůz na cestu a zjistěte nejvýhodnější trasu... 6. Maximálně deset dní poté, co přivezete auto domů, se musíte hlásit na příslušném finančním úřadě - kromě daňového přiznání musíte podat i hlášení o pořízení nového automobilu - bude vám podle toho vyměřena DPH, kterou splatíte do 25 dnů. 7. Teprve po zaplacení DPH můžete registrovat vozidlo. Aby to mohlo být co nejdříve, lze zaplatit finančnímu úřadu zálohu na daň a nechat si o tom vystavit doklad - s tím můžete na registr rovnou. 8. Přihlásíte se k autorizovanému servisu značky - tam by vás bez problémů měli přijmout k servisním záručním prohlídkám a opravám. Menší a odstranitelné vady vyřeší autorizovaný servis v ČR v rámci záruky. 9. Komplikace by mohla nastat v případě, že budete chtít auto reklamovat a vrátit pro neodstranitelnou vadu - to budete muset zpět k prodejci, tudíž do zahraničí. Je však třeba vzít v úvahu, že podíl nových automobilů, které postihne neodstranitelná vada, je skutečně velmi nízký. Většina servisů má zájem vůz opravit, neboť servisní úkony v rámci záruky jim proplatí výrobce vozidla. Náklady na individuální dovoz Katalogová cena v Lotyšsku: 17 030 eur (s místní DPH 18 %) Cena při kurzu 26 Kč za euro: 442 780 Kč (v Lotyšsku fyzické osobě auto bez DPH neprodají) Náklady na letenku do Rigy, ubytování, stravu, benzin a pojištění auta na cestu zpátky do ČR: cca. 14 000 Kč. DPH podle aktuálního kurzu eura v daný den: cca 71 300 Kč, DPH, kterou jste zaplatili v Lotyšsku, by vám měla být vrácena, ale jak Blesk zjistil na celní správě, je to procedura velmi složitá, vyžadující nejen další cestu do Rigy, ale i řadu jednání. Lépe pochodíte v zemích směrem na západ od nás. Celkem: pokud vám Lotyšsko DPH vrátí: 460 530 Kč, pokud se vám nepodaří vymoci DPH: 528 080 Kč


Varianta pro pohodlné Pokud si najdete firmu, která se dovozem aut ze zahraničí zabývá, můžete se chovat, jako byste auto kupovali od místního prodejce. Za provizi firmě dáte zhruba 5 % z ceny vozu: 1. Vyberete si auto dle svého přání (stejně jako v autosalonu v ČR). 2. Dostanete cenovou nabídku a poslední možnost ještě doplnit požadavky. 3. Bude stanovena přesná cena a doba dodání auta, sepsána smlouva o dovozu. 4. Zaplatíte zálohu, na základě které je auto závazně objednáno a upřesněna dodací lhůta - v podstatě se neliší od té 'místní', dokonce může být výhodnější - na námi vytipovanou octavii to bylo 6- 9 týdnů. 5. Dealer firmy vyrazí pro auto do zahraničí - můžete jet s ním a řídit si cestou zpět. 6. Firma vyřídí formality po dovozu - STK + EMISE, všechny formality spojené s platbou DPH. 7. Přihlásíte si auto do evidence dle svého bydliště. Cena od firmy specializované na dovoz aut: 485 900 Kč (to je cena společnosti e-import včetně dovozu, všech poplatků, nákladů na cestu, provize a zaplacení české DPH), pokud auto kupuje firma čili plátce DPH, pak mu ho prodají bez DPH. Jak to vidí dovozci? "Každý měsíc vozíme nejméně jednu škodovku ze zahraničí. Většinou jsou to auta s dieselovým motorem, častěji kombíky", říká ing. Vladimír Bouzek z firmy e-import. "Proč jsou v zahraničí nižší ceny? Speciálně Škodovka se snaží prosadit na nových trzích, zaujmout - samozřejmě cena je zásadní argument." Co na to tiskový mluvčí Škody Auto? "Vozy se ve výbavách pro každou zemi liší. Přestože se jedná o Ambiente, tak verze Ambiente pro ČR a pro (např.) Lotyšsko se liší svojí výbavou dle specifi ka dané země (rádio, ABS, počet airbagů atd.), z toho poté vychází rozdílná cena. Čili Škoda Octavia Combi 1,9 TDI (77 kW) pro ČR se neshoduje s Octavií Combi 1,9 TDI (77 kW) pro Lotyšsko nebo jinou zemi", řekl Jaroslav Černý, zástupce automobilky.