Pokud by mýty okolo elektromobilů byly pravdivé, koupit si je jako ojeté v bazaru by bylo úplné bláznovství. Jenže ony se normálně prodávají a kupují a lidé s nimi spokojeně jezdí. Blesk se na vlastnosti ojetých elektromobilů ptal Jana Dedka z AAA Auto, prvního českého doktora kybernetiky v oboru dojezdu bateriových elektromobilů.

1) BLESK: Jak je to s dojezdem elektromobilů? Dojede teď v zimě běžný vůz bez nabíjení z Prahy do Brna i se zapnutým topením?

Jan Dedek: Troufám si říci, že všechny dnes prodávané vozy dojedou v tomto počasí i z Prahy do Ostravy. Ale když budete chtít jet konstantně 180 km/h a pojedete starším elektrovozem, tak to asi nedojedete.

2) BLESK: Platí stále, že elektromobil je výrazně dražší než srovnatelný vůz se spalovacím motorem?

Jan Dedek: Neplatí. Když se podíváme na běžné české vozy jako Škoda Octavia nebo Superb, a když si je dáme do stejné výbavy, jakou mají elektromobily, tak vycházejí cenově stejně jako Tesla Model 3. Problémem jsou levné vozy s cenovkou okolo 400 tisíc a pak dodávky nebo pickupy, tam jsou elektromobily stále dražší.

3) BLESK: A co ostatní náklady? Jsou u elektrovozů vyšší?

Jan Dedek: Když máte možnost nabíjet doma, na každém kilometru ušetříte zhruba dvě koruny. Pak si každý jednoduchou matematikou spočítá, kolik musí ujet, aby se mu srovnal ten rozdíl. Když bude rozdíl v ceně 200 tisíc korun, za 100 tisíc kilometrů ho umoříte. Jsou tam ale i další výhody, jako odpuštěné dálniční poplatky, nebo někde i rozdílná cena parkování.

4) BLESK: Jaký je rozdíl v servisu elektromobilu a běžného nafťáku? Je složitější?

Jan Dedek: Na elektromobilu obecně není moc co servisovat. Je potřeba čas od času zkontrolovat baterku, což lze udělat i online, třeba brzdy se servisují daleko méně, protože se většinou brzdí rekuperací, a tedy motorem. A na elektromotoru není prakticky žádná práce. Elektromobily nemají ani převodovku či spojku. Jen karoserie a podvozek jsou samozřejmě všude stejné. A právě proto teď zavedené značky hodně uvažují o tom, co dělat, aby jim neodcházeli lidé ze servisů.

5) BLESK: V jakém stavu se elektromobily objevují v bazarech? Jsou všechny garážované a opečovávané?

Jan Dedek: Je to různé. Některá auta jsou opravdu bývalí miláčci rodin a jsou opečovávaná, skvěle nabíjená a skvěle používaná. Jiná auta jsou používána tak, jak by používaná být měla, to znamená jako přemisťovadlo. A lidé se k nim  chovali jako k jakémukoliv jinému autu, takže stálo na ulici někde u paneláku.

6) BLESK: Co když baterie odejde? Existuje u všech vozů možnost koupit si novou? Musím kupovat originál, nebo jsou i jiné možnosti?

Jan Dedek: Zaprvé, baterie nikdy neodejde jako celek. To by příčinou musel být zásah blesku nebo něco podobného. Většinou odejde buďto jeden článek, což je jedna součást baterie, nebo modul, kde je několik článků. Ty moduly je možné vyměnit, je to otázka maximálně několika desítek tisíc korun. Existují i aftermarket servisy, které mimo oprav provádějí i vylepšení baterií. Třeba u BMW i3 už je to i certifikované Ministerstvem dopravy a normálně vám to zapíší do technického průkazu. Opět se jedná o opravy v ceně maximálně desítek tisíc korun. U toho vylepšení se bavíme zhruba o stovce tisíc. Kdybyste potřebovali celou úplně novou baterii, tak ta třeba v Tesle stojí podle modelu od 200 do 400 tisíc Kč.

7) BLESK: Jak je to u elektromobilů se zárukou? Objevují se v bazarech i auta s garancí?

Jan Dedek: Kupodivu většina bateriových elektrických vozů má ještě platnou záruku na baterii. Záruka na baterii je totiž v drtivé většině případů 160 tisíc kilometrů a osm let. Ale u některých vozů je to i přes 190 tisíc km.

8) BLESK: Jak funguje prodej v bazaru? Kouknu se na interiér stejně jako u auta se spalovacím motorem, ale víc už na elektromobilu nevykoukám. Odjedu na diagnostiku baterie, kterou mi udělá každý servis, nebo musím do speciálního a zaplatit vysokou částku?

Jan Dedek: Nemusíte vůbec nikam. My tady v AAA AUTO provádíme ke každému elektromobilu podrobný test přístrojem Aviloo a dodáváme k vozu certifikát. Žádný servis v Česku vám tak podrobný test neudělá. A podrobnou zprávu najdete i u každého inzerátu na elektromobil na našem webu. Na prodejní ploše si můžete informace načíst přes QR kód. Ukáže vám nejen stav baterie, její aktuální kapacitu a její rating podle toho, jak s ní bylo zacházeno. Také dojezd tohoto konkrétního vozu v nejrůznějších podmínkách, vypočítané náklady na provoz, rychlost dobíjení z různých zdrojů a řadu dalších zajímavých parametrů.

9) BLESK: Jak správně elektromobil nabíjet? Je pravda, že sto procent kapacity nikdy nesmím nabít?

Jan Dedek: Na tuto otázku neumíme dát stoprocentní odpověď. U některých vozů ano, u jiných ne. Žádné baterii nevyhovuje nabíjení do sta procent a vybíjení na nulu a výrobci se tomu brání. Každý elektromobil je jiný, mají větší či menší rezervy nahoře i dole, říká se tomu buffer a znamená to, že některé můžete nabíjet relativně dost a vybíjet relativně dost, je tam rezerva. Ale u starších aut, kdybyste je nabíjeli často do sta procent, velmi rychle je připravíte o značnou část „zdraví“ baterie. Některá auta zvládají úplně perfektně DC nabíjení (rychlonabíjení stejnosměrným proudem) a prakticky jim neškodí; jiné vozy, které nemají tak propracovaný tepelný management, nezvládají dobře baterii chladit a při rychlém nabíjení vyloženě trpí.

10) BLESK: Takže na rychlých nabíječkách u dálnice můžu auto i poškodit?

Jan Dedek: Nikdy to není tak, že by vám jedno nabíjení nějak výrazně uškodilo. Pokud tak nabíjíte občas, vůbec bych to neřešil, ale pokud takto plánujete auto dobíjet často, třeba v polovině případů, tak bych auto volil i z pohledu toho, jak rychle nabíjí a jak má propracovaný tento termální management. Domácí pomalé nabíjení je teoreticky nejbezpečnější, ale nemělo by být úplně moc pomalé, a pokud je, nesmí jít nad 80 procent kapacity. Jestli bych měl dát nějakou radu pro nejdelší výdrž baterie, jezděte tak, že nejpozději při poklesu na 20 procent kapacity nabijte znovu baterii na 80 procent. A takhle to dělejte pořád.

11) BLESK: Jak dlouho vydrží elektromobil s původní baterií jezdit? Přežije karoserie baterii, nebo obráceně?

Jan Dedek: Na tohle existují dva pohledy – jeden  matematický, druhý statistický. Akumulátor v autě vydrží 2000 nabíjecích cyklů, a to auto ujede na jedno nabití 300 kilometrů – 300 krát 2000 je 600 tisíc kilometrů. Může to být ale i 800 tisíc, podle toho, jaký má auto dojezd. Díky tomu si výrobce troufne dát na nějakých 200 tisíc km záruku. Na druhou stranu, pokud skutečně nabíjíte 20-80 procent, což je ideální stav, dokážete z toho lithiového článku dostat až trojnásobek cyklů. To už se bavíme o 1,8 milionu najetých kilometrů, než baterie zdegraduje na 70-80 procent kapacity. To totiž není počet nabíjecích cyklů až do úplného konce baterie, ale do znatelné ztráty kapacity, což je těch 70-80 %. Auto v tu chvíli pořád ještě jezdí. A pak dost rozhoduje čas. Baterie je chemická záležitost a po nějakém čase začne degradovat sama od sebe bez ohledu na to, jestli to stojí v garáži a jestli najedete deset nebo 30 tisíc ročně. Na prvních nejstarších elektromobilech ve stáří 10 až 15 let se teď ukazuje, že čas je důležitější ukazatel než nájezd samotný. Takže abych to shrnul – troufnu si tvrdit, že po 15 letech a milionu najetých kilometrů už auto bude zdegradované tak, že ho budeme chtít vyměnit. Tedy buď auto, nebo jen baterku. Ale dříve k tomu nebude důvod.