Pro Italy to byl obrovský svátek. Na hladině řeky uprostřed Turína uspořádali show, při které se také připomínalo, že s vozem Fiat 500 byly spojeny i osobnosti jako Marcello Mastroianni, Jean Paul Belmondo, dokonce i členové skupiny Beatles. Oslavy padesátého výročí tohoto vozu zakončil velkolepý ohňostroj a příjezd nového vozu - pokračovatele jedné automobilové legendy. Redaktor Blesku byl u toho. V Fiatu si od nového vozu, který se bude vyrábět v polské továrně, hodně slibují. Například generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne vyjádřil naději, že nový Fiat 500 bude pro jeho fi rmu podobným úspěchem, jakým je přehrávač iPod pro americkou společnost Apple. Nová pětistovka je přes značnou tvarovou podobnost úplně jiný vůz, než byl ten, který si pamatujeme. Zatímco původní pětistovka měla motor o objemu 500 nebo 600 ccm a dokázala jet maximálně zhruba stokilometrovou rychlostí, nový model je podstatně rychlejší. Nejsilnější stokoňová verze má maximální rychlost přes sto osmdesát kilometrů v hodině. Právě s touto sportovní verzí se mohl Blesk krátce projet. Stejně jako zevnějšek, tak i vnitřek připomíná původní pětistovku. Za volantem je jeden velký kruhový ukazatel, podobné jsou například i kličky ve dveřích. Naopak ultramoderní jsou kruhové opěrky hlavy. Vpředu se celkem pohodlně usadí i dva vzrostlejší dospělí, i když k sobě budou mít dosti blízko. Vzadu už je pak místo jen pro dvě malé děti. Zavazadlový prostor, který má nová generace již vzadu, je sice malý, ale pro běžné denní nákupy mladých slečen a paní by měl dostačovat. Jak jsme vyzkoušeli, do města je vůz takřka ideální volbou, ale i po dálnici se s ním dá vcelku pohodlně cestovat. Tam však je motor pracující ve vyšších otáčkách dosti hlučný.


Historie Minulý Fiat 500 se spolu s větším modelem 600 vyráběl přes 20 let a za tu dobu sjelo z výrobních závodů v Itálii, Německu, Jugoslávii a Španělsku více než šest milionů těchto vozů. V Česku bylo ke konci minulého roku podle údajů Sdružení automobilového průmyslu registrováno 887 Fiatů 500 s průměrným stářím 43 let.
Další znovuoživené legendy mezi minivozy VW Beetle - Volkswagen Brouk (1941 až 2003) - Zkonstruoval ho rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche už koncem 30. let jako auto pro lidové masy. První sériové vozy vznikly v roce 1941, Plná výroba začala až po válce. Úplně poslední Brouk vyjel z mexické továrny až na podzim 2003, celkem jich vzniklo přes 22 milionů. Mini (1959 až 2000) - Vůz prakticky celý zkonstruoval Alexander Issigonis. Auto mělo vpředu napříč uložený motor pohánějící přední kola a relativně velký vnitřní prostor. Jeho sportovní varianta z roku 1963 třikrát vyhrála Rallye Monte Carlo. Do září 2000, kdy sjelo z výrobního pásů poslední, se jich vyrobilo 5,3 milionu.